Lonicera
16-08-2007, 18:20
Är det någon som vet hur det ligger till med regler kring telefonstolpar? Får man sätta dit tex en klätterhortensia som döljer den fula stolpen?
Sedan undrar jag hur man tar reda på vem som äger marken runt ens tomt. Jag vet att det inte är komunen, men jag misstänker banverket. Vad skulle vara rimligt att betala för en yta utan träd som är ca 100 m2 stor?( Om de skulle kunna tänka sig att sälja så klart). Den ligger utanför stadsplanen och området består av högt gräs. Vad tror ni?
Lonicera
Telefonstolpen lär ju ägas av telia. Vill du verkligen veta så bör du väl kolla med dom. Alternativt bara plantera och låtsas som ingenting. Ojdå, växer det en klätterhortensia på telefonstolpen det har jag inte sett.
Lantmäteriet är det som vet vem som äger vilken mark.
För värdet på mark kan man ta taxeringsvärdet som ledning. Lantmäteriet kan hjälpa dig med att få reda på det också, och även med att få veta om det är OK att du får utöka din tomt.
Man får INTE sätta något som klättrar på telefon- eller lyktstolpar, de ska vara lättillgängliga för personal som behöver utföra reparationer på dem. Gällande telefonstolpar så får det inte växa något så nära dem att teletråden kan skadas vid storm eller så.
Mvh
Fenja
Lonicera
16-08-2007, 19:06
Tack för era svar. Hortensian blir väl max 3 meter så den borde väl inte komma så högt som upp till telefontråden? Jag uppskattar att den går betydligt högre upp. Men jag ska ut och försöka mäta
Marken kring och under el eller teleledningar röjs med jämnar mellanrum.Så det är ingen ide att plantera en klätterhortensia vid en telefonstolpe.Personalen måste kunna klättra upp på stolpen vid reperationer och då är en klätterhortensia i vägen.Vill du plantera ändå får du söker tillstånd.
Gossen Ruda
16-08-2007, 21:32
Ingen klätterväxt på telestolpen, tack. Även om jag slutet klättra i stolp så tänker jag på mina kolleger.
Beträffande köpa mark av Banverket så är det nog kört. Anledningen är att den mesta järnvägsmarken här i landet är tillkommen via expropiation. Expropierad mark får bara säljas tillbaka till ursprungsägande fastighet. Det har varit en del funderingar om att all mark som inte används skulle lämnas tillbaka men eftersom ägorna runtomkring bytt ägare flera gånger, slagits ihop och delats så är det inte så lätt många gånger. Kostnaderna skulle bli astronomiska för alla lantmäteriförättningar. Däremot brukar det inte vara något problem att få tillgång till marken bara inte det finns någon risk. Jag bedriver lätt skogsbruk och röjer små ängar på banverkets mark, med tillstånd givetvis.
Även om marken i sig skulle gå att köpa och om den inte vore så dyr. Så skulle det väl ändå kosta ganska mycket för lantmäteriförrättningen?
Gossen Ruda
17-08-2007, 11:34
CITAT (KURT @ 17-08-2007, 06:16)

Även om marken i sig skulle gå att köpa och om den inte vore så dyr. Så skulle det väl ändå kosta ganska mycket för lantmäteriförrättningen?
Svindyrt. 5-siffriga belopp oftast. Lantmätarn måste kolla igenom en massa olika akter för att se så det inte finns servitut som stället till det mm. Bättre att komma överens om nån form av arrende.
Lonicera
17-08-2007, 17:16
Ok. tack för era svar

Måste man sedan om man kommit överens om arrende ha byggtillstånd om man vill ha ett växthus på ytan? Eller räknas växthus som något mobilt som går att plocka ner? Om byggtillstånd krävs, måste det då komma både från markägaren samt stadsplaneringskontoret (eller var man nu söker byggtillstånd).
Många frågor har jag men så har jag mina drömmar också............
Jag vet att endel kommuner kan lösa det mycket praktiskt. Om t ex en förening vill utnyttja kommunal mark för någon form aktivitet (BMX bana, ridning etc), så kan man komma överrens med kommunen om ett gratis 1-årigt nyttjandekontrakt, som sedan förnyas varje år. På så sätt så slipper man all byråkrati och kostnader, och om kommunen skulle behöva marken för annat ändamål, så behöver de bara vänta till årets kontrakt löper ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.