|
Zoyas matte
16-08-2007, 18:42
Det är mitt första år med en trädgård (koloni). Läste någonstans att man inte ska gräva och vända på jorden (alla maskar och andra som håller till där blir helförvirrade bl a). Det var nytt för mig. Har fått för mig att man bör gräva upp stora jordkokor (så att det som ev växer där , ogräs o sånt,kommer neråt) sent på hösten som sen får ligga där till våren, men jag har alltså ingen aning. Hur gör ni?
Och allt ogräs som håller på att växa och frodas fram till jul (bor i zon 1), hur gör ni med det? Låter det växa eller?
Alexander-VG-zon3
16-08-2007, 18:48
köksträdgården höst gräver jag hösten och vintern . men sen har jag inte lerjord hos mig heller, så dom som har lerjord är det viktigare att höst gräva . och jag hade en rabatt som jag grävde ett par gånger under hela vintern och så hösten så den va väl arbetad till våren/sommaren . och maskarna där i har inte tagit skada , stora och fina maskar är där i den jorden . maskarna kommer snabbt tillbaka igen . och samtidigt som man höst gräver förbättrar man ju jorden . men det är mest odlad jord man höst gräver alltså inte bland perenner och prydnads växter .
Zoyas matte
16-08-2007, 19:16
Tack, då vet jag.
Det finns en ganska ny bok av Harald Kratschmer som heter Jord och kompost som är bra, och bla annat förordar detta med att inte alls gräva, utan låta masken göra jobbet. Poängen är då att ha jorden täckt hela tiden så att den håller sig porös och håller sin näring, och alltså täckt även höst och vinter. Om jag minns rätt pratar han om ganska tjocka täcklager, av kompost, löv, gräsklipp, tång, halm etc - så att jorden aldrig fryser under och maskarna alltså fortsätter att arbeta och luckra även vintertid.
Idén är ny för mig, men jag tycker det låter utmärkt och tänker pröva det i år. Jag har täckodlat hela säsongen, men har en del bar jord efter potatisskörden, och i morgon ska jag så lite gröngödslingsgrödor på de ställena och hoppas det hinner bli nåt. För min del blir det sedan att samla urvattnad tång, gräsklipp, gräva fram kompost, ta löv (halm har jag tyvärr ingen tillgång till) och täcka ordentligt med detta på senhösten - och hoppas att jag alltså får fin struktur och slipper gräva både i höst och vår. I vår ska jag bara mylla ner lite brunnen kogödsel i raderna där jag ska så.
Kratschmers främsta argument tror jag är att mikroorganismer och luft/vatten-strukturen i jorden ska störas så lite som möjligt för att få bra skördar och tillförsel av näring.
Ja, det är väl bara att pröva sig fram. Men viktigt måste väl vara att jorden är ogräsfri innan man täcker förstås. Det är min efter täckodlingen, annars får man ju rensa först förstås.
Alexander-VG-zon3
16-08-2007, 20:38
beror väl lite på vilken jord typ och hur mycket mask man har .
Att grävpå hösten gynnar mördarsniglarna! Då hittar de lätt gömställen i hålorna som blir där man gräver! Vi har mycket såna sniglar, så jag tänker då inte höstgräva! Jag tar till jordfräsen till våren i stället.
puskas5
17-08-2007, 11:05
Kratschmers med fleras idé bygger på det faktum att ingen höstgräver naturen och ändå växer det så det knakar år efter år. Marken i naturen täcks på hösten med döda växtdelar som blir till matjord med hjälp av flitiga mikroorganismer, maskar och andra smådjur. När man låter bli att höstgräva och i stället täcker den öppna jorden med allsköns nedbrytningsbart material efterliknar man med andra ord naturen. Det man kan behöva göra på våren är att köra en grep i jorden och rucka lite på grepen för att luckra upp jorden om den har packat sig för mycket under tyngden av snö. Själv höstgräver jag inte längre mina trädgårdsland och har för övrigt lagt en stor del av mina odlingar i pallkragar. Där tänker jag i höst bara lägga på årets nerklippta växtmaterial, stenmjöl och brunnen kogödsel och till våren fyller jag på med hushållsavfall och latrinkompost och som topping ett lager med såjord.
CITAT (puskas5 @ 17-08-2007, 12:05)  Kratschmers med fleras idé bygger på det faktum att ingen höstgräver naturen och ändå växer det så det knakar år efter år. Marken i naturen täcks på hösten med döda växtdelar som blir till matjord med hjälp av flitiga mikroorganismer, maskar och andra smådjur. När man låter bli att höstgräva och i stället täcker den öppna jorden med allsköns nedbrytningsbart material efterliknar man med andra ord naturen. Det man kan behöva göra på våren är att köra en grep i jorden och rucka lite på grepen för att luckra upp jorden om den har packat sig för mycket under tyngden av snö. Själv höstgräver jag inte längre mina trädgårdsland och har för övrigt lagt en stor del av mina odlingar i pallkragar. Där tänker jag i höst bara lägga på årets nerklippta växtmaterial, stenmjöl och brunnen kogödsel och till våren fyller jag på med hushållsavfall och latrinkompost och som topping ett lager med såjord. Det där du skriver om att toppa med såjord i vår - gör du den jorden själv? Eftersom jag bor på en ö utan transporter vill jag klara mig utan tunga säckar och inköpt material. Kanske kan jag toppa med gammal kompostjord i vår, vad tror du? Eklo
puskas5
17-08-2007, 11:55
Göra egen såjord? Kanske. Jag har inte gjort det tidigare men funderar på att göra det nu sedan jag fått fri tillgång till stenmjöl. Fast först måste jag kolla så att stenmjöl inte är för fint för såjord. I allmänhet rekommenderas ju sand. Skälet till att jag tänker toppa med såjord är att jag har lite dåliga erfarenheter av att så i kompostjord. Det har inte grott så bra. Jag vet inte orsaken. Kanske har komposten inte varit tillräckligt väl komposterad. Jag har läst någonstans att fröer kan brytas ner i kompostjord där det fortfarande pågår kompostering. Därför blir det någon form av såjord, köpt eller egen blandning. Det finns lite olika recept om man söker här i Odla.nu eller på nätet. Jag ska läsa in mig i vinter på vad som kan tänkas funka bäst.
Tack för svar - ska också läsa in mig. Sand kan jag ta en del på stränderna, men stenmjöl, ja det blir till att fylla en ryggsäck och kånka från bryggan på stigarna, men det går ju det med.
Eva i Västerås
18-08-2007, 19:51
Nej, enda nackdelen med täckodling eller tjocka lager kompost på lera är att det inte går att så direkt i detta. Mikroberna tror förstås fröna är till för att brytas ner. Jag har gjort 5 cm diken i såraderna och fyllt i med sand från barnens sandlåda. det har funkat jättebra.
ängsvädd
19-08-2007, 07:27
CITAT (EKLO @ 16-08-2007, 21:31)  Det finns en ganska ny bok av Harald Kratschmer som heter Jord och kompost som är bra, och bla annat förordar detta med att inte alls gräva, utan låta masken göra jobbet. Poängen är då att ha jorden täckt hela tiden så att den håller sig porös och håller sin näring, och alltså täckt även höst och vinter. Jag tycker det låter jättebra. Jag har lerjord. Enda nackdelen för mig med täckodling är att jag har mördarsniglar. Det blir svårare att hålla dem på ett acceptabelt antal med täckodling. Synd. Om man inte skaffar myskankor förstås
puskas5
19-08-2007, 07:59
Jag har också haft problem med täckodling, dock ej med mördarsniglar men däremot med åkersniglar. Det är små sniglar som gömde sig i täckmaterialet och kom fram när det var mörkt och bland annat angrep mina späda jordgubbsplantor. Någon som har bra tips på hur man håller sniglar borta från täckmaterialet (i mitt fall torkad vass från stranden)? Jag prövade med nässlor (som jag har i mängd) för att täcka marken och kunde inte se att åker- eller skogssniglar lockades till nässlorna. Någon annan som har erfarenhet av nässlor som täckmaterial? Eva i Västerås. Jag ska pröva din metod att så i sand så att mikroorganismerna inte kommer år fröerna.
ängsvädd
19-08-2007, 08:20
CITAT (puskas5 @ 19-08-2007, 08:59)  Någon som har bra tips på hur man håller sniglar borta från täckmaterialet (i mitt fall torkad vass från stranden)? Igelkottar sätter i sig massor av sniglar, det gör även grodor. Någon som vet om det finns någon ideell förening eller liknande som föder upp igelkottar för utplantering? Jag har hört att på Gotland föds igelkottar ut, men jag vet inte av vilka eller vart igelkottarna ev. placeras ut.
Eva i Västerås
19-08-2007, 11:53
Hmmm... Undrar om det är olika på olika täckmaterial? Jag har inte haft problem med sniglar (åkersniglar hittills) trots att jag täckodlat. Jag har täckt med mest löv och halvmultnad kompost, eftersom jag haft mycket sånt. Kanske det varit tillräckligt multnat för att inte vara attraktivt? Vissnat till halvmultnat ska ju vara smaskens, har jag förstått. Jag provade täcka med fådd, halvrutten halm ett år, men det gick inte alls. Inget växte där. Undrar om det var bekämpningsrester i halmen? Man ska nog tänka på sånt också. Har man otur kan man visst få sork i täcket också, men en del verkar bli av med sorken när dom täckodlar, så där vet jag inte heller riktigt vad jag ska tro.
Jag har en känsla av att man får prova sig fram.
Jag höstgräver aldrig och täckodlar inte heller, däremot kliver jag aldrig i bäddarna och håller alltid ytlagret i dem välluckrat - då slipper man både ogräs och att det torkar ut för snabbt. Jag gödslar upp och tillför kompost på våren, på hösten täcker jag dem med löv som jag först kört sönder med gräsklipparen. Löv lägger jag även i alla rabatter utan att mylla ner, det sköter maskarna så fint åt mig! Våren efter är det mesta borta. Mvh Fenja
myskmadra
15-10-2007, 22:39
Vad bra att hitta en tidigare tråd att spinna vidare på. Måste man gräva på hösten? Min kolonilottsjord är lucker och porös - även nu när det är höst. Det är fin avrinning/ dränering. Jag har just ingen kompost eller gröngödsel att gräva ned (har just gjort en odlingslimpa av alltihopa, jätteroligt!).Grävde en åttondel av landen idag och funderade på varför. Visst det är roligt att gräva- det är rejält, det syns. Och kroppen protesterar ganska rejält. Ok, jag kan gräva om det är bra. Men är det det? När jag vänder mina fina jord bildas inga kokor som på grannlotterna- det ser ut ungefär som förut. Kanske lite porösare. Men sen kommer ju höstregn och vinterregn - faller inte allt tillbaka då? Kan tillägga att jag inte har haft jorden bar sedan i våras. Tog in sista morötterna idag. Inga rotogräs och just inget annat ogräs i landen heller (dock utanför - där kan jag tänka mig att gräva) Jag har köpt färdigbränd hästgödsel som jag tänker lägga på till våren - vill ju inte att kväven ska ner i grundvattnet nu i höst.
Jag vill göra så här. Gräva klart den del av landet som jag börjat på. Jämna till potatislandet som är jätteluckert! lite på ytan så det ser jämt ut och det tredje landet bara "rafsa"lite med en grep eller liknande. Kom gärna med åsikter. Jag vill helst inte göra nåt dumt så att jag mer arbete eller omöjligt arbete till våren. Täckodla vill jag inte göra för att inte föda upp sniglar. Däremot kan jag tänka mig att anlägga små bäddar framöver som jag aldrig går i eller gräver i om det är bra för växterna och dessutom arbetsbesparande.
myskmadra
18-10-2007, 09:24
Så här har jag gått vidare i grävfrågan. Jag ringde upp en trädgårdskonsulent som rådde mig att låta bli höstgrävning utifrån hur min jord ser ut. Istället kan jag luckra lite med en grep till våren. Jätteskönt att slippa! Jag kan när grävlusten sätter i ístället gräva ner mer höstlök.
shaman958
19-10-2007, 18:11
jag gräver aldrig, fyller bara på med brunnen stallgödsel, täckmatrial, brunnen skit...finns kopiösa mengder mask som styr upp det hela i år täcker jag marken med tidningspapper sedan det finns lite kirskål här och där, sän täcker jag med 10cm brunnen spånblandat stallgödsel och 5-10cm brunnen hästskit....får se om det blir bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|