malinoo
16-08-2007, 20:17
Jag skulle vilja ha ett litet päronträd som ändå bär mycket frukt. Har sett det i en del trädgårdar, träden är max 2 meter höga och liten trädkrona, men fulla av päron. Någon som vet vad det kan vara för sort -er?
Åsa, mälardalen zon 2
17-08-2007, 08:26
Bor du i södra sverige???? För om du gör det så kan det vara päronträd som är ympade på en grundstam av kvitten (Cydonia oblonga) och då är det grundstammen som har gjort att trädet blir litet och inte sorten. Kvittengrundstammar är dock inte så härdiga så de funkar ofta bara i södra sverige.
malinoo
17-08-2007, 17:51
Tack så jättemycket för svar!! Ja, jag tillhör södra Sverige, Östergötland, närmare bestämt Linköping. Så då ska det väl fungera!?
Vill ha så många sorter, men får inte plats med allt och dessutom kan det nog bli jobbigt att ha för mycket stora fruktträd, då hinner man inte ta hand om all frukt.
Kan man köpa såna träd färdiga eller måste man ympa själv. Jag har ingen aning om hur man gör men det kan jag ju fråga i handelsträdgården. Beror det sedan på sorten man väljer hur snabbt det bär frukt? Grannen har Göteborgs diamant, trädet är max 3 år och bär redan frukt.
MVH// Malin
Åsa, mälardalen zon 2
17-08-2007, 19:50
Man kan nog behöva beställa päron på svagväxande grundstam på en plantskola/trädgårdsbutik och linköping är nog på gränsen för kvittengrundstam den brukar bara vara härdig till runt zon 1-2. Vet inte hur lätt det är att få plantskolorna i det området att ta hem den typen av päronträd de är nog vanligast i Europa och i Skåne. Det vanligaste i sverige är att man använder frögrundstam på päron som ofta är starkväxande = det blir stora träd. Det är en chansning med kvittengrundstam ifall man bor på gränsen för vart grundstammen är härdig, kommer det en hård vinter kan trädet få skador eller dö. På äpple finns det flera olika härdiga svagväxande grundstammar som ger små träd men på päron har man inte tagit fram så mycket alternativ.
Svagväxande grundstammar brukar ofta göra så träden sätter frukt snabbare än om de varit ympade på starkväxande grundstammar, de svagväxande grundstammarna när det gäller fruktodling är framtagna för yrkesodlare och de kan inte ekonomiskt sett vänta hur många år som helst på fruktsättning. Nackdelen med de svagväxande träden är att de kan behöva stöd hela livet + livslängden är ofta mycket kortare än om man använder frögrundstam.
Var har din granne köpt trädet? för det låter ju som om han har svagväxande grundstam med tanke på att Göteborgs diamant brukar vara starkväxande + sent i bördighet på vanlig frögrundstam. Så kanske du kan höra vart han köpte trädet och se om du kan shoppa där också?
malinoo
21-08-2007, 19:51
Hej Åsa!
Tack för dina svar! Ja, då förstår jag varför de har så mycket frukt. Deras träd är max 3 år och de har ca 6 stycken fruktträd, både äpple och päron (ett päronträd) och alla träd utom ett är fulla av frukt. Vilket de var även förra sommaren. Medan vi har tre fruktträd, utan en endaste frukt på. Men eftersom deras päronträd har klarat sig och vårat kommer stå bara ca 10 m. ifrån, så kanske det fungerar. Kan man inte skydda trädet på något sätt om det blir en kall vinter?
Tack igen för alla svar!
Med vänlig hälsning// Malin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.