Full version: Hjälp min basilika!
Göteborgstjej
Min basilika bara slokar och är antagligen på väg att döööö! Jag har den ute i kruka och först var den så fin och frodig. Nu är den skrumpen och jag har testat både att vattna och torka ut.. Inget hjälper!! Vad ska jag göra? sad.gif
Susanna
Hej!

Kanske är det lite för kyligt eller för blåsigt för basilikan. Den är väldigt känslig för temperaturväxlingar och vindar. Jag har min inomhus trots att jag bor i zon 1. Har testat att ha en i kruka utomhus, det gick bra förra sommaren men inte i år. Här har det varit lite för kyligt på nätterna, fast nu har ju värmen kommit.

Hälsningar Susanna
Hellan
Basilikan håller sig inte fin hur länge som helst heller, jag brukar toppa den hela tiden och ta till vara allt jag inte använder genom att frysa in bladen som de är, smakar utmärkt att använda vid senare tillfälle.

Hälsar Hellan
Nina H
Basilika fryser vid +10 grader. Skrumpen låter som frusen. Prova att toppa och se om det växer ut friska blad. Annars, tyvärr....
Men, men det finns nya plantor att köpa i mataffären. Dessa plantor vissnar lätt, MEN om man tar sticklingar av dem (vilka är lätta att rota) blir de nya plantorna mycket mer robusta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon