e_sedell
16-08-2007, 21:25
Jag har grubblat och funderat över om jag inte skulle ta och köpa mig en Hiba. Jag är rent allmänt emot barrväxter, jag har väll sätt för många förväxta 70-tals rabatter. Men Hiborna är så speciella.
Är det någon som har några allmäna erfarenheter av dem?
Hur stora blir de t.ex.? 3,5 m har jag fått uppgift på, men de vanliga tujorna ska inte bli mer än 4 enligt samma källa.
Växer de mycket långsammare än vanliga tujor?
Går päronrosten på Hiban också?
Bengt i Särö
17-08-2007, 00:28
Hej e-sedel.
Det fins inte någon växt som jag vet som heter Hiba beskriv växten bättre.
Hälsningar
Bengt i Särö
e_sedell
17-08-2007, 08:44
Thujopsis dolabrata heter Hiba på Svenska, eller "hönsaben" om vi ska prata skånsk slang.
Big Gardener
17-08-2007, 20:26
...och den heter "Hönsebensträd" på danska också. Vad vill du veta om den?
Det största exemplaret jag har sett finns på Norrvikens trädgårdar och är i runda slängar 13-15 meter högt och ungefär 8-10 meter brett. I Alnarpsparken finns det ett ex som är ca 6 meter högt och nästan lika brett. Det bildar ett fantastiskt tätt och friskt grönt barrverk. Tillväxten är ungefär som thuja, men det beror naturligtvis på växtplatsen.
En vanlig Thuja occidentalis kan bli upp mot 15 meter hög på en riktigt bra ståndort i Sverige.. Vad gäller gelerost så drabbar det varken thujor eller hibor. Gelerost, som innehåller t.ex. päronrosts och hagtornsrosts vintersporer, finns nästan uteslutande på Juniperus-släktet, alltså en. Päronrosten finns INTE på thujor, även om vissa verkar påstå detta.
Jag tycker också att hiba är läcker. Den är mjuk och väldigt fin att dekorera med. Hiba lär växa långsamt.
e_sedell
18-08-2007, 16:08
Tack! =)
Hur är det med blåsten, är den känslig för den? Vårsol och blåst?
CITAT (e_sedell @ 18-08-2007, 17:08)

Tack! =)
Hur är det med blåsten, är den känslig för den? Vårsol och blåst?
Inga problem med blåsten hos mig i alla fall, men vårsolen är för skarp, så den behöver täckas på våren. Eftersom grenarna är sftiga och "feta", är det mycket sav som kan frysa. Sen måste jag sända en liten varning också. Våra rådjur ratar numera allt i trädgården till deras fördel för hiban. Lappar i en halv buske just nu. Eftersom den dessutom växer så långsamt, tar det ett tag innan såren har läkt. Trots nätkorg runt, försöker rådjuren "gräva" sig fram till hiban, den smakar nog bra...
e_sedell
19-08-2007, 15:59
Vilken tur jag har att jag intehar problem med rådjur då

Det var en ensam gammal get som gick här i närheten, men var bara inne på tomten en gång och käkada av krokusen. Harar har vi inte många heller. Trotts att skogen ligger 150 m bort, och inga andra tomter är imellan, bara en åker.
Det blir nog en Hiba alltid. Tycker inte om växter som ska täckas och bökas med, men hiban är för vacker för att motstå =)
Big Gardener
20-08-2007, 06:58
Jag skulle försöka undvika stark blåst och utsatt soligt läge och istället förorda skuggigt och fuktigt läge.
Big Gardener
24-08-2007, 06:46
Jag tar tillbaka tidigare påstående om Hibans höjd och bredd. Var på Norrvikens trädgårdar igår och där hittade jag två hibor som var uppåt 13-15 meter höga. Hiban är uppenbarligen också glad i att skjuta rotskott och sprida sig i sidled. Äldre grenar lägger sig ofta ned för att komma ut i ljuset. Formen på hela hiban blir ganska konisk.
Sen känns det som att hiban har liknande ståndortskrav som thuja och ädelcypress för att bli riktigt stora. Fuktigt i mark och luft, halvskuggigt, gärna långa höstar, inte alltför surt i marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.