Full version: Surfa i trädgården
Chamomille
Min dator håller ca 20 minuter, sen går datorn utan varning in i viloläge. Man får inte mycket gjort på 20 minuter, hinner ungefär ut och lägga sig i hängmattan eller sätta sig i solstolen så är det dax att gå in igen. Är det meningen att man ska rulla ut skarvsladden över halva tomten? Förövrigt så ser man ju i alla fall inte skärmen utomhus om man inte surfar på natten. Myggnät, skarvsladd och täcke i hängmattan på natten så kan jag surfa i trädgården.
Anma
Har den alltid varit sådan, eller kan det vara batteriet som blivit kasst?
Eller det kanske är så att din dator tycker att du ska njuuuuta av utomhusluften utan att utnyttja tiden till annat än just njuta? wub.gif
Chamomille
giggle.gif
Ja, den har alltid varit så. Den är inte mer än 2 år (mycket kanske i datorvärlen). Jag har bara provat ett par gånger, senast igår. Dessutom kan jag inte gå iväg så speciellt långt heller. På verandan går det bra, men ute i "blomlandet" ca 20-25 meter bort - inte. Ska det vara så?
vindspel
Du kan ändra inställningarna för viloläge. Gå in på "kontrollpanelen" sedan "maskinvara och ljud". Där väljer du "energialternativ". Därefter "ändra datorinställningarna för viloläge".
Chamomille
Ja, det är klart. Men viloläget kommer ju aldrig när sladden är i. Och jag sitter ju och arbetar ute när viloläget går i. Det ska väl inte kunna hända mitt i ett "arbete"? Eller gör det det just för att man inte laddar?
I vilket fall som helst så tar batterierna slut fort - det står - ladda fortast kvickt... a0a.gif

/Dum
anna_rispan
Sambons bärbara verkar helt klart klara sig längre än 20 minuter på batteriet...Hmm, ska jag fråga?
vindspel
Mitt batteri varar i 2 timmar. Men batteri blir ju utslitna de med.
Men om batteriet tar slut hamnar man väl inte i viloläge??
Använder du datorn inne utan sladd?
cic
Jag har inte klockat hur länge jag kan vara utan sladd, men ca 1.5-2 timme skulle jag tippa på. Typ. Men så är min dator inte så gammal. Ett halvår ungefär. Det KAN ha med inställningar att göra eller så är det bara kasst batteri. Men jag förstår inte varför den går in i viloläge när du är aktiv.. g.gif
Chamomille
CITAT (anna_rispan @ 17-08-2007, 09:37) *
Sambons bärbara verkar helt klart klara sig längre än 20 minuter på batteriet...Hmm, ska jag fråga?

Ja gör det. smile.gif

CITAT (vindspel @ 17-08-2007, 09:47) *
Mitt batteri varar i 2 timmar. Men batteri blir ju utslitna de med.
Men om batteriet tar slut hamnar man väl inte i viloläge??
Använder du datorn inne utan sladd?

Nej. Jag använder alltid sladd. Sitter alltid isoffan och surfar, och där är sladden.
Viloläge. Ja, nåt skumt är det. Jag ska testa igen och se "hela vägen" vad som händer. Nu.

CITAT (cic @ 17-08-2007, 09:48) *
Jag har inte klockat hur länge jag kan vara utan sladd, men ca 1.5-2 timme skulle jag tippa på. Typ. Men så är min dator inte så gammal. Ett halvår ungefär. Det KAN ha med inställningar att göra eller så är det bara kasst batteri. Men jag förstår inte varför den går in i viloläge när du är aktiv.. g.gif

Näe, det är ju det som (också) är konstigt. Poff bara mitt i en mening.
vindspel
då måste det vara batteriet som är dåligt.
anna_rispan
Chamomille: Sambons dator: Dell, inspiron 5100, 1-1,5 timme, kanske 2, lite beroende på vad man gör.

Kan du inte ringa dit där du köpte den och fråga? Kanske är ett lätt fel??

cic
CITAT (vindspel @ 17-08-2007, 10:23) *
då måste det vara batteriet som är dåligt.

Tror jag också.

Föresten är jag avundsjuk på dig som kan surfa ute. Jag kan knappst sitta i skugga med min. Blir bara reflexer, ser ingenting. sad.gif
Chamomille
CITAT (cic @ 17-08-2007, 10:30) *
Tror jag också.

Föresten är jag avundsjuk på dig som kan surfa ute. Jag kan knappst sitta i skugga med min. Blir bara reflexer, ser ingenting. sad.gif

Det är ju det jag inte kan, förutom på kvällen, om ens då. Jag ser mest himlen och träd i skärmen.
anna_rispan
CITAT (Chamomille @ 17-08-2007, 10:32) *
Det är ju det jag inte kan, förutom på kvällen, om ens då. Jag ser mest himlen och träd i skärmen.

O det hjälper inte att vinkla skärmen lite heller?

När jag var på banken häromdagen såg jag en bra mojäng som jag antar är för att minska skärmstrålning, men det kanske helt enkelt är för att kunderna inte ska se vad som är på skärmen. Det var som en extra skärm som såg helt svart ut där jag satt, men när man satt rakt framför så såg man klart som kristall vad som var på datorskärmen.
cic
CITAT (Chamomille @ 17-08-2007, 10:32) *

biggrin.gif Sorry, läste dåligt.. Förlåt att jag skrattar. Din forumlering i första inlägget var så kul bara. giggle.gif

CITAT (anna_rispan @ 17-08-2007, 10:35) *
O det hjälper inte att vinkla skärmen lite heller?

När jag var på banken häromdagen såg jag en bra mojäng som jag antar är för att minska skärmstrålning, men det kanske helt enkelt är för att kunderna inte ska se vad som är på skärmen. Det var som en extra skärm som såg helt svart ut där jag satt, men när man satt rakt framför så såg man klart som kristall vad som var på datorskärmen.

Den där tror jag finns för att obehöriga inte ska se.

Och nä, det hjälper inte att vinkla skärmen. Jag ser bara mig själv. Vilket iofs inte är så illa.. coolgleam.gif Men jag går hellre till en spegel när jag vill få bekräftelse av min skönhet. naughty.gif
Chamomille
Nu är testet färdig. Efter, okej, 30 minuter kom texten längst ned - du bör byta batteri eller ladda bla bla eller vad det står, sen försätts den i viloläge fort som attan. Jag måste nog kontakta butiken och fråga om man kanske kan byta batteri eller nåt... Fast å andra sidan går det ju bara att surfa ute när det är mörkt, och då är man inne. unsure.gif
anna_rispan
Jag måste ha nåt speciellt med mina ögon då eftersom jag lyckades sitta ute på balkongen o surfa utan problem med skärmen. Var du i full sol eler halvskugga eller skugga när du tänkte surfa??

Nyfiken i en strut Anna
Betty

rotfl.gif Oj vad jag har skrattat gott i den här tråden! (inte för att förringa ditt problem på något sätt) men din slutkläm är bara sååå bra! bravo.gif

CITAT (Chamomille @ 17-08-2007, 11:14) *
Fast å andra sidan går det ju bara att surfa ute när det är mörkt, och då är man inne. unsure.gif

Chamomille
CITAT (anna_rispan @ 17-08-2007, 11:22) *
Jag måste ha nåt speciellt med mina ögon då eftersom jag lyckades sitta ute på balkongen o surfa utan problem med skärmen. Var du i full sol eler halvskugga eller skugga när du tänkte surfa??

Nyfiken i en strut Anna

På balkongen så tror jag nog att det går bättre. I alla fall om man sitter med ryggen mot huset, för då blir det inga direkta ljusa reflexer. Men om man som jag till exempel sitter "mitt i naturen" så blir det en massa ljus och speglingar från alla håll. Igår satt jag på kvällen ute på verandan med solnedgången i nyllet, och då såg jag mest himmel och träd i skärmen. Visst såg jag, men inte så värst bra...
giggle.gif Nu menar jag inte att jag hade solen i ögonen precis, det var mulet där. Då kan man ju förstå att jag inte hade sett något...

CITAT (Betty @ 17-08-2007, 11:26) *
rotfl.gif Oj vad jag har skrattat gott i den här tråden! (inte för att förringa ditt problem på något sätt) men din slutkläm är bara sååå bra! bravo.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Ja, egentligen är det ganska komiskt.

Framför allt den roliga reklamen - Surfa i din trädgård - Jovisst, under ett träd under en filt möjligtvis... Eller på natten för den delen.
Betty
CITAT (Chamomille @ 17-08-2007, 11:34) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Ja, egentligen är det ganska komiskt.

Framför allt den roliga reklamen - Surfa i din trädgård - Jovisst, under ett träd under en filt möjligtvis... Eller på natten för den delen.

giggle.gif
Ser synen framför mig där du sitter med benen i kors mitt på gräsmattan under en stor varm filt och surfar medan svetten rinner... sweatingbullets.gif
Chamomille
CITAT (Betty @ 17-08-2007, 11:44) *
giggle.gif
Ser synen framför mig där du sitter med benen i kors mitt på gräsmattan under en stor varm filt och surfar medan svetten rinner... sweatingbullets.gif

Jaa! Grannarna måste tro (veta) att det är en idiot som bor här.

/:santa:
anna_rispan
Hi hi. Men den reklam jag sett så är det två bran i ett tält. Kanske den du tänker på??

Nej jag ger mig...Jag minns inte om det var på fm elelr em. Men jag minns att jag satt på tvären. Med sidan mot ljuset. Var det på em så var det mer direkt solljus men men.

Dålig reklam du sett. Stäm dem!!
Chamomille
CITAT (anna_rispan @ 17-08-2007, 11:51) *
Hi hi. Men den reklam jag sett så är det två bran i ett tält. Kanske den du tänker på??

Nej jag ger mig...Jag minns inte om det var på fm elelr em. Men jag minns att jag satt på tvären. Med sidan mot ljuset. Var det på em så var det mer direkt solljus men men.

Dålig reklam du sett. Stäm dem!!

Jag ska nog göra det... Mejla till dom kanske.. Från min filt...
Betty
Under en filt mitt på gräsmattan, med svettband i pannan och sittande på tvären: "Kära Telia, jag vill bara tala om att er reklam suuuger!"
rotfl.gif
Chamomille
CITAT (Betty @ 17-08-2007, 12:03) *
Under en filt mitt på gräsmattan, med svettband i pannan och sittande på tvären: "Kära Telia, jag vill bara tala om att er reklam suuuger!"
rotfl.gif

rotfl.gif a0a.gif
vindspel
Ni är roliga ni.
Jag kan i alla fall surfa när jag ligger i min hamock, men det är ju tak på den. Men ack så skönt att sitta där cool.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon