Chamomille
17-08-2007, 07:57
Jag fick (tog) för ett par veckor sedan 6 st sticklingar av grannen av en stooor klätterros. Dessa satte jag i en kruka efter konstens alla regler. Nästan med detsamma så hängde de över kanten på krukan och bladen i toppen vissnade. Jag trodde att det hade gått åt pipsvängen.

Men.. Nu har det börjat växa sidoskott på 5 av dom! Tror ni att det kan lyckas? Vad ska jag göra i höst/vinter? Ska de stå kvar i krukan och grävas ner?
MVH/Camilla
Chamomille
17-08-2007, 11:51
CITAT (Chamomille @ 17-08-2007, 08:57)

Jag fick (tog) för ett par veckor sedan 6 st sticklingar av grannen av en stooor klätterros. Dessa satte jag i en kruka efter konstens alla regler. Nästan med detsamma så hängde de över kanten på krukan och bladen i toppen vissnade. Jag trodde att det hade gått åt pipsvängen.

Men.. Nu har det börjat växa sidoskott på 5 av dom! Tror ni att det kan lyckas? Vad ska jag göra i höst/vinter? Ska de stå kvar i krukan och grävas ner?
MVH/Camilla
Är det ingen som har svar på mina frågor??
De som växte i början hos mig har svartnat och dött, de som såg ut som om de skulle dö i början har nu efter 5-6 veckor börjat växa så jag tror det finns hopp.
Tyvärr har jag fått spinn på några av mina så jag kan bara hoppas att de klarar sig tills de får rötter.
e_sedell
17-08-2007, 13:42
Låt dem stå kvar i krukan och gräv ned den i vinter, det tror jag är det klokaste. Tänkte själv göra det med mina.
kerstin z5-6
17-08-2007, 14:27
Förutsatt att de är rotade i höst -kolla <UNDER krukan om du ser rötter- så klarar de kallbänk -löv på skyddar ,granris med
Har man inte uppvärmt växthus är det nog bästa sättet
Mina har tagit sig bra , men Purple Tiger vägrar
Chamomille
17-08-2007, 14:32
Tack för hjälpen! Jag får hålla koll under krukan. Hoppas nu att inte vintern kommer för fort så de inte hinner få rötter... Jag tror jag får gräva ner dom i potatislandet med krukan, jag har ingen kallbänk..
AnnammA
19-08-2007, 16:41
Jag har inte tittat riktigt på mina än, för jag tog dem slutet på juli, och vill inte vara för tidig med att titta - vill ju inte förstöra något...
Hälsn
AnnA
AnnammA
21-08-2007, 10:22
Hur länge kan man hålla på att ta sticklingar nu i höst? Någon månad till eller?
Hälsn
AnnA
Har ingen aning, men jag tänker försöka tills det blir frost och ställer dem då under lysrören. Om det funkar eller inte lär väl visa sig, det är ju ett ganska billigt nöje trots allt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.