Susanne i Linköping
17-08-2007, 08:33
Min trädgårdsiris brukar alltid bli så ful, bladen lägger sig i ett enda trassel. Redan vid blomningen viker sig de flesta blommorna, trots stöd, och sen går det bara utför.
Kan någon tipsa om hur jag får en prydligare rabatt? Den iris som är värst står ensam i en ring runt en björk, inte idealisk växtplats kanske men den växer bra ändå. Blir hög och sen pladask. Blir den snyggare om jag klipper lite? Klippa ner helt är inget alternativ då irisen utgör stamskydd för björken och om irisen är helt nedklippt kommer gräsklipparmannen att klippa för nära björken och skada stammen (det är lättare att ändra i trädgården än att ändra på sin kille).
Trädgårdsirisarna blir ju tyvärr lite tråkiga ganska snart efter blomningen med sina vissna blad. Att dom blir så höga kanske kan bero på att dom står för mörkt? De vill ju helst ha massor av sol.
När mina blir bruna och vissna klipper jag ner en del och hittills verkar det inte som om dom misstycker. Bruna blad fyller ju ändå ingen funktion mer än kanske lite skydd på vintern.
Susanne i Linköping
17-08-2007, 19:36
Hmm, det är möjligt att de står lite för mörkt, min trädgård är ganska skuggig (svag norrsluttning och flera ca tio meter höga björkar). Jag har funderat på att stamma upp irisarnas björk lite mer, det kanske hjälper. Alla blad som börjar vissna brukar jag ta bort direkt. De yttersta bladen i liggande blad-röran brukar bli ansade av gräsklipparen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.