ewa zon 3
Det är bara att inse att jag inte kommer kunna plantera ut alla perenner och perenna gräs som jag har i kruka no.gif
Pga sjukdom och operation har jag i vår-sommar-höst inte kunnat stöka på i trädgården som vanligt allt har liksom lagts på is och utan min man och mamma hade perennerna i krukor inte klarat sig heller wub.gif

Nu skulle jag vilja försöka övervintra växterna i krukor till nästa säsong. Så nu behöver jag er hjälp.
Har inget trädgårds/potatisland att gräva ned dom i. Heller inga drivbänkar el pallkragar.
Har funderat på grusgången på norrsidan av huset. Där brukar jag ha perennkrukorna i korgar i väntan på utplantering.
Skulle man kunna gräva ned dom där på "krukdjup"? Gruset är av typ halksandsstorlek.
Är det en bra ide att täcka över med fiberduk som lite skydd mot kyla och väta?
Och ska det göras nu eller väntas med till senare? confused.gif

Hoppas ni kan hjälpa

/Ewa
Eva 33c
Jag har varje år ett stort antal perenner i krukor som ska övervintras. Efter att ha provat lite olika modeller är följande det som lyckats bäst, fast lite "svinn" kan det bli ändå.

Jag ställer krukorna tätt tillsammans uppe på marken, under ett stort träd (grenverket skyddar mot spöregn). Sedan skottar jag löv runt i kring och lägger en fiberduk över alltihop, annars blåser löven bort. Förra året la jag en plast löst över också eftersom jag tycker att fukten och inte kylan gör mest skada på krukade småplantor. När snön kommer skottar jag upp lite extra också.
Den farligaste tiden är egentligen vårvintern tycker jag, när solen lyser tinar en liten kruka fortare än marken och kan locka växterna till en förtidig start och så fryser de ihjäl vid nästa frost. Så jag brukar försöka att inte "packa upp" förtidigt. Men du har bättre zon än jag så det kanske inte blir något problem för dig.

Men jag packar inte in dem förrän de vissnat ner och kylan är på gång.

Kan du gräva ner krukorna i gruset så tror jag det är en jättebra idé. Skydda dem mot för mycket regn bara. smile.gif
ewa zon 3
Tack Eva för svar thanks.gif
Kanske kan det fungera om jag ställer krukorna direkt på marken som du och fyller på med grus i tomrummen.
Istället för löv skulle jag kanske kunna ta massor av fiberduk för det har jag och sen en pressening löst över.
Vad tror du/ni om det?

Det är min man som ska göra jobbet så jag behöver nog ha en tydlig arbetsbeskrivning whist.gif

/Ewa
renate
Gräver ner krukorna i gruset blir bäst,när allt har vissnat ner och kylan kommer kan du lägger över presenning som kydd mot vätan.
ewa zon 3
CITAT (renate @ 17-08-2007, 18:16) *
Gräver ner krukorna i gruset blir bäst,när allt har vissnat ner och kylan kommer kan du lägger över presenning som kydd mot vätan.

Tack! tummenupp.gif
Nu känns det som det finns hopp om att i alla fall en del av perennerna kan klara sig till nästa vår

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon