Hej
Har tagit skott från mina boxbomplantor och fått många nya plantor som slagit rot kan jag sätta dom nu eller är det sent så dom att rota sig på ny plats är skott från ifjor.Är det någon som vet. Tack på förhand.
häggblom
18-08-2007, 21:05
<Hej hur gjorde du då när du tog skott från buxbom??? Jag kan inte så mycket om trädgård...
Chamomille
18-08-2007, 21:33
Ja, det undrar jag också? Hur gör man då???
Satte du dem i kruka eller på friland? Om i kruka så gräv ner den i jorden för jag tror att det är bättre att vänta till våren med att placera ut dem. De är ju vintergröna och behöver nog rotsystemet intakt inför vintern.
Det är jätteenkelt. Jag brukar bara ta halvt förvedade kvistar när jag ändå klipper dem. Klacksticklingar ska visst vara ännu lättare.
Hej
Boxbom Hur jag har fått skott på mina boxbom genom att sätt dom i sandblandad jord i tex en plastburk som man köper vindruvor i när jag klipper dom gamla efter midsommar. Förvara i skugga och täck granris vintern sedan på våren brukar det vara nya skott Olga
Alexander-VG-zon3
19-08-2007, 12:54
buxbom är jätte enkelt att ta sticklingare på ,bara klipp av 10cm långa skott och dra av hälften av bladen och sätt ner den kala biten i jorden . gör det i maj så är dom rotade till våren . jag har haft sticklingar både i ren sand jord och i vattensjuk jord 95-99% brukar rota sig .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.