LadyG
Jag visste inte ens att den var giftig, ska jag erkänna.

http://www.aftonbladet.se/karlstad/article580303.ab

Fast jag tror inte de fick effekten de var ute efter...
Rossi
Visst är det så att Änglatrumpeter är giftiga och kan skapa hallucinationer etc. Dessutom ska man akta sig för att röra vid ögonen om man har donat med sin trumpet. Det finns risk för ögonskador. Så var försiktiga!
Alba
Å mina änglatrumpeter som aldrig blommar. angry.gif
LadyG
Hoppsan, så den är SÅ giftig till och med? Bra att veta, den ser ju så oförargligt ut.
Magdis
Hjälp mig så korkat! slap.gif
Rossi
Många som vill skaffa sig ett billigt rus gör te på hel muskotnöt. Också farligt!!! Därför säljs ju ofta hela muskotnötter enbart i kassorna numera.
Biggan_
CITAT (Rossi @ 17-08-2007, 13:35) *
Många som vill skaffa sig ett billigt rus gör te på hel muskotnöt. Också farligt!!! Därför säljs ju ofta hela muskotnötter enbart i kassorna numera.

Tänk det visste jag inte, och jag jobbar i affär! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Gossen Ruda
Det är av ovan nämnda anledningar som man sällan ser trumpeter i offentliga planteringar. Både av förgiftningsrisken men även för att plantorna aldrig får växa i fred.
LadyG
Däremot kan man hitta fuchsia och det är gott, fast man får lite besynnerliga blickar när man står och betar. smile.gif
Hannele
CITAT (Magdis @ 17-08-2007, 13:31) *
Hjälp mig så korkat! slap.gif

Giftiga svampar lockar också en hel del.. alien.gif crazy.gif
Magdis
CITAT (Hannele @ 19-08-2007, 16:20) *
Giftiga svampar lockar också en hel del.. alien.gif crazy.gif

Ja det är ju lika korkat det. Jösses säger jag bara, man kan ju tro att det finns hur mycket dårar som helst! duh.gif santa.gif crazy.gif
AnnammA
Jag har för mig att "Blomman-för-dagen"-frön för några år sedan också räknades till örter med hallucinerande effekt... Och vissa vallmosorter säljs väl inte heller i Sverige?

Hälsn

AnnA
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 17-08-2007, 15:02) *
Det är av ovan nämnda anledningar som man sällan ser trumpeter i offentliga planteringar. Både av förgiftningsrisken men även för att plantorna aldrig får växa i fred.

där fick jag reda på det ,, tack så mycket för infon .
fats här i stan har dom änglatrumpter i offentlig plantering men jag själv har alltid undrat varför dom inte finns så mycket på andra platser . men nu vet jag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon