Xira
Jag har en sk busk-krasse på min balkong.
Nu har den börjat sjunga på sista versen men det har ju utvecklats en hel del frökapslar (antar jag att det är iaf...)
Hur gör jag med dessa för att få frön till nästa sommar? När ska dom plockas av och hur förvarar jag dom?
Fenja
Plocka dem när de lossnar lätt när du tar i dem, de brukar vara rätt stora då med. Lägg sedan så att de får torka, öppet på ett fat eller så, de blir brunaktiga och ser ut som köpefröer. Då kan du lägga dem i ett kaffefilter eller kuvert och spara till nästa vår.
Mvh
Fenja
Chamomille
Tack för tipset, nu har även jag gjort det. Oj va lätt dom lossnade...
Appropå det, mina krasse självsådde sig från förra året. Hur kan det komma sig??? Trodde inte att det gick....
Lemonne
Jag sådde krasse i min rabatt för 4 år sedan... Den kommer fortfarande upp. I år så hittade dem ut genom muren, så nu har de dekorerat min nyanlagda stenmur med sina färgglada blommor.
[attachment=6450:krasse_i...rspricka.jpg]
Fenja
Krasse självsår sig ibland, särskilt om det är i ett skyddat läge.
Mvh
Fenja
Chamomille
CITAT (Fenja @ 18-08-2007, 12:10) *
Krasse självsår sig ibland, särskilt om det är i ett skyddat läge.
Mvh
Fenja

Ja, det måste vara väldigt skyddat. Vi bor väl i zon 3 tror jag (Tyresö utanför Stockholm)? Kanske 2 då just här?

Camilla
Knytt
Om man har flera sorters krasse och vill skörda egna frön så undrar man ju genast, korsar de sig med andra sorter?
Aqvakul
Min mormor hade alltid krasse i låor i sin lilla sommarstuga. Hon köpte aldrig krassefröer utan skördade sina egna. Det gällde många andra fröer också. Själv började jag ta efter mormor vid späd ålder. Jag gör fortfarande likadant nu ett halvt sekel senare.
Knytt
jo det förstår jag och jag brukar själv ta krassefrön, men tidigare har jag bara haft en sort så det har inte funnits någon korsningsrisk. Vad jag undrar är alltså om olika krassesorter lätt korsar sig med varandra så att fröna inte blir sortäkta. smile.gif
Aqvakul
Förstod din fråga, men då jag inte har något säkert svar på den så blev det lite anekdotiskt OT, sorry...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon