Mellberger
Hej!

Första inlägget här och första gången jag någonsin odlat tomatet, så ursäkta min okunskap... :-)

Jag har sökt lite på forumet här för att kolla om man kan beskära tomaterna men inte (ännu) funnit något bra svar.

Mitt problem är att mina 12 plantor har blivit så himla höga, uppemot gissniningsvis 2.5 meter, att de nu börjar gå i taket. Plantorna står utomhus mot mitt hus och det finns många tomater men inga är synes röda. Dessutom så är det rena djungeln bland de 12 plantorna, så jag misstänker att tomaterna inte får så mycket sol på sig - endast bladen blir belysta.

Kan jag beskära tomaterna? Hur i så fall? Kanske har ni några andra tips?

Om jag väljer att lägga in/sylta gröna tomater, när kan man då plocka dem? Kanske är det någon som dessutom har ett bra recept? :-)

Jag vet vilka tomatsorter jag planterat, men har dessvärre de uppgifterna hemma...

Tacksam för all hjälp!
//Mellberger
e_sedell
I växthusodlingar beskär man tomater genom att ta bort de nedersta bladen och sedan undan för undan lägga stammen ned genom att förskjuta toppdelen. Plantan blir då 6-7m på en sesång om jag inte mins fel.

Går toppen av brukar man släppa upp en tjyv, men med den nackdelen att fästet för tjyven blir känsligt.

Ibland tar man också bort grönmassa uppe i plantan, men det är främst om man får problem med t.ex. gråmögel på tomaterna.

Nu börjar det dock bli lite sent för att få fram tomater från blomma till färdig tomat på friland. Därför är ett förslag att du helt enkelt klipper bort nytillväxten vartefter. Jag vet inte hur pass beprövad metod det är men jag har hör någon att vissa gör så.
Hannele
CITAT (Mellberger @ 17-08-2007, 13:46) *
så jag misstänker att tomaterna inte får så mycket sol på sig - endast bladen blir belysta.

Min mamma plocksr bört blad hela tiden, så att tomaterna får sol.
Knipsar du av toppen, kan du stoppa den i jorden, om du vill, rötter bildas fort.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (e_sedell @ 17-08-2007, 15:01) *
I växthusodlingar beskär man tomater genom att ta bort de nedersta bladen och sedan undan för undan lägga stammen ned genom att förskjuta toppdelen. Plantan blir då 6-7m på en sesång om jag inte mins fel.

Går toppen av brukar man släppa upp en tjyv, men med den nackdelen att fästet för tjyven blir känsligt.

Ibland tar man också bort grönmassa uppe i plantan, men det är främst om man får problem med t.ex. gråmögel på tomaterna.

Nu börjar det dock bli lite sent för att få fram tomater från blomma till färdig tomat på friland. Därför är ett förslag att du helt enkelt klipper bort nytillväxten vartefter. Jag vet inte hur pass beprövad metod det är men jag har hör någon att vissa gör så.

10-15m blir tomaterna på jobbet under en säsong och vi har ändå en kort säsong med tanke på att det är KRAV odling och vi inte odlar under den mörka säsongen. Nu kan man dock toppa tomaterna på många håll det får de tomater som finns på plantan att mogna något snabbare.
rosita
Jag odlar också tomater ute och när de har nått en höjd av ca 2 m brukar jag toppa dem. Då hinner de flesta tomater mogna eftersom plantan inte fortsätter att växa, utan kan koncentrera sig på de tomater som finns.
Mellberger
CITAT (rosita @ 17-08-2007, 21:28) *
Jag odlar också tomater ute och när de har nått en höjd av ca 2 m brukar jag toppa dem. Då hinner de flesta tomater mogna eftersom plantan inte fortsätter att växa, utan kan koncentrera sig på de tomater som finns.

Tack för alla svaren!

Jag misstänker att jag kommer få tillräckligt med tomater så det gör inte så mycket om jag beskär dem och missar endel tomater... :-)

Nu undrar jag bara om man bör tänka på något speciellt när man toppar dem!? Skall man ta på något speciellt ställe, t.ex. precis ovan eller under en förgrening?

Vänligen,
//Mellberger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon