malin72
jo det ser lite visset och tomt ut i mina rabatter nu.....så nu måste jag komma på vad man kan ha för perenner som blommar nu dunno.gif tydligen så har jag mycket vår och sommar blommor men nu är det ganska tomt blush.gif
det jag har i väntan på blom nu är:
höstaster
höstanemon
skugglilja
kokardblomster....blommar nu
solrosor
alunroen blommar wub.gif
solhattar ...........ja ni vet att jag är dålig på latinska namn help.gif

men vad finns det för flera blommor så jag vet vad jag kan sätta så jag inte har så tomt nästa höst shy.gif
annagranq
jag har mycket som blommar nu, däremot var det tomt i mitten och slutet av juli, så vi har omvända problem. Hos mig blommar nu strandveronica, liljor, bolltistlar, ulleternell, pärleternell, temynta, blåklint och malvor. Skickar med en bild, själv planerar jag inför nästa år med blommor mitt i sommaren också
anna
renate
Samma här,i juli är min trädgård väldigt grön som i år,det är fint med men när det är varmt och soligt är där inte så mycket perenner som blommar hos mig.Men jag har ja mina rosor som blommar som bäst i juli,fast i år regnade det lite väl mycket för att kunna njuter av rosornas prakt.
I år är mina tagetes jättefina,kan man säger vad man vill jag har lärt mig tycker om tagetes.Sorten heter Tigereye,jag har även de stora gula bland rosorna.
[attachment=6426:PICT6805__Medium_.JPG]
Elisabeth P
Min skölpaddsört har inte blommat än.
Krolliljan
Hos oss har rosenvialen blommat sedan juni och blommar fram till frosten. Prästkragar, höstöga, och dagliljorna och flicköga går på sista versen.

Solbruden har blommat en gång men där är nya knoppar så det kommer en omgång till.Lupiner blommar just om och penséer.

Nu och ett tag framåt blommar strålrudbeckiorna, dagöga,de röda rudbeckiorna alba, rysk marton, rosenskäran och glansrudbeckiorna.

Sen kommer höstaster, drakmynta och den perenna solrosen Lemmon queen.

Jag har lite mindre som blommar tidigt på våren och försommaren. Då är det mest buskar. Får nog köpa lite lökar.
Fialotta
Mina rosor blommar nu och inväntar kärleksörten och vissa sorter av liljorna som är lite sena tycker jag, sen satte jag massor av Flitiga Lisor, som jag flyttat på ifrån krukor till rabatten och dom har blommat hela sommaren o fortsätter fint.
vindspel
Samma som dagliljan och så är min solbrud inne på sin andra blommning dvs alla knoppar som bildats under.
malin72
tack för svar visst ja jag glömde ju nattljusen rotfl.gif och snart slår kärleksörten ut....men det ser ändå tomt ut och jag måste komma på lite större höst blommor g.gif
Tezzla
RUDBECKIA! wub.gif
malin72
CITAT (Tezzla @ 19-08-2007, 15:31) *
RUDBECKIA! wub.gif

Där kom namnet fniss det var det jag tänkte på när jag sa solhatt rotfl.gif rotfl.gif

[attachment=6539:blandat_07_260.jpg] för visst är väl detta en sån????????
Fenja
Höstastrar finns både höga och lägre sorter, höstflox, gullris, såpnejlika, ulletternell och röd rudbeckia blommar här nu. Ja, jag tror att det är en sådan du har! Mandeltöreln blommar inte men är snygg i allt det gröna ändå. Temynta, stockrosor, mjölkklocka, röd astillbe och gråmalva blommar. Det knallröda lilla fänrikshjärtat har blommat hela sommaren och verkar inte vilja sluta.
Mvh
Fenja
Tezzla
CITAT (malin72 @ 19-08-2007, 15:34) *

Där kom namnet fniss det var det jag tänkte på när jag sa solhatt rotfl.gif rotfl.gif

[attachment=6539:blandat_07_260.jpg] för visst är väl detta en sån????????

Hmmm... Ja, det är nog en röd rudbeckia... tror jag blush.gif Jag är ju helt såld på den "vanliga" gula rudbeckian jag:

http://ohric.ucdavis.edu/photos/fullsize/Rudbeckia.jpg (snodd bild från google)
Ciczi
Det är en röd solhatt.

Den heter Echinacea purpurea och kallas antingen röd rudbeckia eller röd solhatt.

Ciczi
malin72
CITAT (Ciczi @ 20-08-2007, 08:27) *
Det är en röd solhatt.

Den heter Echinacea purpurea och kallas antingen röd rudbeckia eller röd solhatt.

Ciczi

thanks.gif ska hhitta papper och penna och skriva upp det tummenupp.gif
Tesa
Läkemalvan, rosenflockeln, vaxklockorna, tigerliljorna har precis börjat blomma här...kungsljusen har blommat i över en månad och blommar än...
Anna!
dahlior såklart!! stormhatt är fint. sommarflox och gullris...
ewa zon 3
Funkior - Hosta tycker jag fyller ut fint i rabatterna nu när mycket annat blommat över
Ormrot - Bistorta är också en rabatträddare så här på hösten
och glöm inte gräsen de fyller också ut och på hösten kommer många med vackra vippor.
På bilden Calamagrostis brachytricha - Diamantrör/gräs tillsammans med Bistorta amplexicaulis - Blodormrot

Ewa

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon