|
Margith
17-08-2007, 14:51
Absolut Malin! Mina tomma hyllor med lysrör skriker också Eftersom det är liiiite tidigt att börja i augusti, tänker jag använda helgen till att ta lite pelargon-sticklingar. Kanske det dämpar begäret ett tag?
malin72
17-08-2007, 14:57
CITAT (Margith @ 17-08-2007, 15:51)  Absolut Malin! Mina tomma hyllor med lysrör skriker också Eftersom det är liiiite tidigt att börja i augusti, tänker jag använda helgen till att ta lite pelargon-sticklingar. Kanske det dämpar begäret ett tag? ja kanske får väl göra det jag med då
kerstin z5-6
17-08-2007, 17:57
Varför inte ägna känslan åt alla lökar som borde grävas ned
Margith
17-08-2007, 19:05
Att beställa fröer och gräva ner lökar dämpar iofs såsjukan litegrann. MEN det får inte de tomma hyllorna med lysrör att sluta skrika Nej, det får bli pelargonsticklingar i helgen
Lady Hamilton
17-08-2007, 19:28
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-08-2007, 18:57)   Och jag sådde i förrgår.................(  hur sjuk är inte då jag?)
sqrulan
17-08-2007, 20:02
Har man sagt A får man säja B också,hi,hi. Vad har ni sått och vad har ni beställt och varifrån? Berätta för en som också är lite krasslig.
Lady Hamilton
17-08-2007, 21:14
Penseér (ny sort som bör sås tidigt...................)
malin72
17-08-2007, 21:25
malin72
17-08-2007, 21:31
men vad skönt att höra attt jag itne är ensamen då iallafall...var lite rädd att det var allvarligt och smittsamt tex ett virus
kerstin z5-6
17-08-2007, 22:24
Färska frö listefrö " de bör sås nu -aconitum ,heleborus,en del gentiana. cimicifuga, vårblommnde öht som Haquetia epipactis , troll druvor är lite sega , blåsippor .andra sippor , med mera ..
Sjukdom malin!!! Jo, jag tackar jag Tack Kerstin för förslagen. Jag lider ju också av denna obotliga sjukdom och lysrören bara väntar på att få hängas upp igen ( fast säg inget till Dealer! Han blir väl snart knasig ). De ser så ensamma och övergivna ut där de ligger på bänkarna och väntar. Och nu väntar jag ju inga fler "nattgäster" heller på ett tag som behöver rummet  . Kommer det andra får de sova i hallen Fler förslag mottages gärna
Jag längtar också efter att börja så  Suget kommer antagligen att dämpas lite när mina 260 beställda lökar anländer.
Perenner är väl utmärkt att driva fram nu? Eller? Fast jag gör det utomhus förstås.. Jag tror att den risiga sommaren gör att man längtar extra över att börja om- och hoppas på en bättre sommar 2008!!
Lite sjuk Wilma
kerstin z5-6
19-08-2007, 09:50
Beror på var du bor -jag sår inte perenner på hösten -för hinner de gro -så klarar de inte alltid vintern i mitt klimat
Helen i Piteå Zon 5
19-08-2007, 10:43
Jag har redan börjat med sådder  men.... jag SKA ta det lugnt i vinter......
malin72
19-08-2007, 12:39
Hrrrmmm  . Det var ju redan fullt i trädgården alltså  men så hade impecta rea  och det måste ju ner i jorden nu.  ja ni vet, träd, perenner och sånt  var jag ska sätta dom  har inte en aning. Men extrakylskåpet är fulladdat med stratisar och lysrören väntar. (Hela källaren laddad) Sambon vägrar gå ner för källartrappan. Ska det eldas med ved är det undertecknad som vackert får gå.  Men vadå då, det är ju snart dags att så vårsådderna i alla fall. Vintern går ju så fort under lysrören
kerstin z5-6
19-08-2007, 14:29
 sått haquetia och  STREPTOPUS roseus ... Helen -ta det lugnt ? Haha .. när det fryser i sahara kanske
Maria_z5
19-08-2007, 20:46
Jag ser att ni är på hugget, allihop! Skönt!!!! Jag var rädd att ni skulle lagt av er under sommaren.... Själv sitter jag och längtar men inser att jag måste gräva fler rabatter eller åtminstone fördjupa de jag har... Idéerna fladdrar som instängda fjärilar i huvudet och jag känner en lätt ångest att det inte ska finnas nog med plats åt mina små skyddslingar nästa sommar. Tänk om markytan tar slut??? Vi måste flytta!  Vi har "bara" mesiga 600kvadrat till tomt. man kanske kan beställa jord och sten och bygga ut tomten på höjden, lite terasser skulle nog öka på odlingsytan... Nä nu ska jag gå och lägga mig med katalogerna under huvudkudden och drömma sött!!
kerstin z5-6
19-08-2007, 20:58
Haha .. men jag tror inte jag varit med om en säsong här -där frösåddsprat startat sååå tidigt
malin72
19-08-2007, 21:04
Maria_z5
19-08-2007, 21:08
Högst smittsamt och väldigt allvarligt för ingen vill finna ett botemedel. /Maria
Jag måste väl erkänna att Jelittos hemsida är ganska välbesökt (redan) och mängden av små lappar där det endera står ett vetenskapligt eller ett svenskt växtnamn med ett frågetecken efter kan återfinnas både här och där. Växterna i den egna "trädgården" kläs i nylonstrumpor och inspekteras ivrigt dagligen, ganska illavarslande....I början av juni svor jag på att aldrig så ett frö till Anki V
Maria_z5
19-08-2007, 21:19
//Anki V: Jag måste väl erkänna att Jelittos hemsida är ganska välbesökt (redan) och mängden av små lappar där det endera står ett vetenskapligt eller ett svenskt växtnamn med ett frågetecken efter kan återfinnas både här och där. Växterna i den egna "trädgården" kläs i nylonstrumpor och inspekteras ivrigt dagligen, ganska illavarslande....I början av juni svor jag på att aldrig så ett frö till Anki V//  Underbart! /Maria
lyckero
21-08-2007, 09:41
Med tanke på alla småkrukor sedan förra (och förrförra...) året som ännu inte fått någon plats i rabatterna, så SKA jag inte så så mycket nästa säsong! Men lite frö "måste" man ju ändå samla i trädgården... Att skicka till fröbibbor och STA och så... Men varför????? Om jag nu inte ska så själv? Varför ska jag då skaffa mig fröer att byta med? Helt obegripligt.... Lyckero
Lotusblomman
21-08-2007, 09:46
Sjukligt i allmänhet med fröer, rea på plantskolorna osv.... Ska försöka fokusera på lökar nu och kanske nån liten reaplanta (det lär ju gå bra...)... öhum...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|