charlie14
17-08-2007, 18:09
Hej!
Det verkar som mitt plommonträd står på sina sista ben... Så jag skulle vilja plantera ett nytt, men jag undrar hur jag lyckas bäst. Har sammlat in kärnor från plommonen, ska de torka först? När ska jag plantera dem? Kanske bäst i kruka och låta stå innomhus? Hur stor ska krukan vara? Vilken jord? Något annat jag bör tänka på?
Åsa, mälardalen zon 2
17-08-2007, 19:25
Du kan plantera dem nu direkt i marken eller i kruka som grävs ner utomhus, de brukar behöva gå igenom en vinter för att gro. Det blir dock inte samma plommonsort du tog kärnorna ifrån med tanke på att det blir en blandning av gener i fröet och det kan bli en bra sort men det kan även bli en sämre sort det vet man inte förren trädet sätter frukt. Vill man ha exakt samma sort man har idag är det ympning eller okulering som gäller som förökning.
Hej och välkommen hit!
Jag undrar om det enklaste inte är att sätta sticklingar... Jag kan dessvärre inte mycket om det, men du kanske kan söka lite här på forumet och se om du hittar någon info.
Mvh
Fenja
charlie14
19-08-2007, 09:44
Tack så mycket för era svar! JAg ska nu ut och prova alla varianter och se om det blir något plommomträd:)
Jan Lindgren
20-08-2007, 20:23
Hej!
Det går knappast att föröka plommon med sticklingar. Det bästa är att så plommonen och sedan använda fröplantan som ympunderlag.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.