Hej!
Har sett så fina bilder på rabatter med dessa två i kombination. Är det något jag ska tänka på när jag planterar dem för att et ska bli bra. Typ avgränsa för att de inte ska blanda sig eller sköter de det själva? Tänkte mig lammöron i framkant och alunroten bakom.
Tacksam för svar, jag tänkte plantera i helgen...
Hälsar Fia
zaaritha
17-08-2007, 22:48
Alunrot gillar halvskugga, enligt min erfarenhet!
Lammöron; ska de inte stå i sol??
Jo det stämmer, att lammöronen vill ha sol men jag har ju sett bild på en sådan plantering så det ska ju gå.....
kerstin z5-6
18-08-2007, 08:23
Inga problem med alunrot i sol -de blir mörkt o fint röda så -men gör tvärtom .. alun lite framför och lammöra snett bakom ..tänk triangel .. för de kan sträcka på sig rätt bra och då syns inte alunrotens fina blad

-är mitt tips
Tack Kerstin, jag testar lite oilka så får vi se vad som blir bäst. Kom på att det kanske snarare var vattenförsörjningen som kunde vara ett problem (alltså att lammöronen vill ha det torrare. Men sålänge jag inte placerar dem blandat så kan jag ju vattna dem olika.
Fast ser ju inte ut på din bild som om alunroten är så kinkig om den står i en bergsskreva...... eller har jag fel..?
kerstin z5-6
22-08-2007, 17:28
Snarare är det så att de gulbladiga , svarta hybriderna ogillar väta i alltförstor mängd precis som lammöron -vanliga röda alunrötter är inte särskilt torkkänsliga heller-det går bra att vattna ung lika
ja de är planterade i en skreva

med bla Penstemoner som aldrig vattnas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.