Anna Lena
10-07-2003, 10:36
Varför vissnar min Klematis? Nyinköpt och planterad i slutet av maj enligt konstens alla regler. Växte till en början, men redan efter 2--3 veckor slokade de nya skotten. Det handlar om en viticella Carmencita. Kan den ha fått för mycket skugga? Framför står stor astilbe.
Hjälp!!
Jag är långt ifrån klematisexpert men jag har ett dussin och lika många har nog gått åt hos mig - minst.
Mina som stått för skuggigt har gått åt, antagligen för att det blev för kämpigt med kall jord som uppstår när det är skugga. Gä'ller antagligen inte din om du planterade i maj och den bara måste klättra förbi en astilbe.
De som inte fått ett tjockt, 5-10 cm, lager sand kring rothalsen har dött i större utsträckning. Klematis får en sjukdom, tror mig minnas att det är en svamp, kring rothalsen om där blir för blött.
De jag glömde att sätta djupare än i krukan har mått betydligt sämre, liksom dem jag inte klippte ned starkt efter plantering.
I vintras dog ett par till hos mig, men vintern var sådan.
Och så är det rotsnurren igen. Om de varit krukplanterade och rötterna hunnit växa runt runt i krukan och man inte klipper upp och sprider dem, så kan det leda till att plantan inte orkar sträcka ut rötterna och hitta näring när den väl kommer i fria jorden. Det här gäller alla plantor och är vanlig orsak till att de vissnar och dör efter en tid på nya växtplatsen.