Full version: Bombnedslag?
Monarda
Så här såg det ut efter att jag grävt i fem timmar sweatingbullets.gif för att få bort äppelmyntorna som hotade att ta över hela rabatten. Hemska rötter som infiltrerat sig överallt. En och annan perenn fick skatta åt förgängelsen. Aldrig mer att en sådan sätter sin rot i min trädgård. ranting.gif
Men, men.... Inget ont som inte har något gott med sig, inräknat kalorierna som försvann. Gissa vem som åker till trädgårdsbutiken snart? tongue.gif

P1010206b.jpg

Chamomille
giggle.gif
Hade jag ett sånt stort "hål" i rabatten hade jag nog förmodligen redan kommit hem vid det här laget med armarna fulla... för fulla.... crying.gif
Vad ska det bli där då???

Camilla
Monarda
Nu ska jag faktiskt frångå min (o)vana att bara impulsköpa sådant jag blir förälskad i, utan här ska planeras! Rätt höjd på rätt plats, blommor som ständigt avlöser varandra och en harmonisk färgskala. Vi får väl se hur det slutar. giggle.gif
Chamomille
fear.gif Ojdå. Har du sån "karaktär". Skämt å sido, jag har lyckats att hitta lite karaktär senaste åren, funderar bra länge innan jag köper nåt. Annars blir allt ett stort fiasko här. Vad hade du tänkt dig för prakt?
Jag projekterar också för en ny rabatt nästa år.... yes.gif , om det blir färdiggrävt här.... whist.gif
KURT
Oavsett om man har "invasiva" växter eller ej, så får man nog vara beredd på att ibland helt gräva om sin perennrabatt. Det är det enda sättet att få bort endel ogräs och också ett bra sätt att dela plantor.
Monarda
På stången där det klänger en humle nu får det i stället bli en clematis av något slag i en vinröd färg. Dagliljor av olika slag är ett måste och i framkant blir det mörkbladig kärleksört varvat med lammöron. För den tidiga blomningen blir det i alla fall irisar och aklejor och en del rådjurssäkra lökar nerpetade här och där. Så långt har jag räknat ut hittills.

CITAT (KURT @ 18-08-2007, 18:06) *
Oavsett om man har "invasiva" växter eller ej, så får man nog vara beredd på att ibland helt gräva om sin perennrabatt. Det är det enda sättet att få bort endel ogräs och också ett bra sätt att dela plantor.

Absolut, så är det. Det slank allt med en hel del knölklockor i den här utgrävningen också. Tyvärr så får jag nog räkna med att hålla ögonen öppna efter myntan för alla rotbitar fick jag nog inte bort trots blod, svett och tårar.
Chamomille
Invasiv, vilket vackert ord. Jag hade 4 invasiva växter utanför växthuset (myntor) förra året. De hittade in i till slut. Jag tycker om sådana växter, men man kanske ska välja en annan plats, där man vill ha myntor... I andra änden av trädgården där de inte kan störa annat man planterat.
Monarda
Ja, varför inte göra en väl inhängnad myntarabatt där dom får fajtas med varandra! crazy.gif
renate
Jag har mina myntor utanför tomten bakom komposten på kommunns sida,några äppelmyntor smyger sig in ibland men de drar jag upp.De har nestlat sig in i en svart vinbärsbuske,ska drar upp de.Jag tycker om myntor och har olika sorter planterat i större krukor.Det är ett hörn vid komposten jag har de,den gamla stolen kom till användning igen,tänkte slänger den.Nu får den bära krukor.
[attachment=6500:PICT6771__Medium_.JPG]
Chamomille
CITAT (Monarda @ 18-08-2007, 20:21) *
Ja, varför inte göra en väl inhängnad myntarabatt där dom får fajtas med varandra! crazy.gif

Jaa, varför inte? devil.gif
Vi hade som sagt 4 sorter utanför växthuset. Växthuset blåste sönder i vinter + att grävare drog fram här iom dränering av huset och samtidigt grävde en "grop" för ett nytt växthus (på det gamla stället). Vi flyttade undan myntorna men de dog...... sad.gif Samma dragonen. Det blev väl inte så bra "tillfälliga anordningar" kanske, men jag trodde nog att de skulle klara sig. Men icke en liten en har kommit upp någonstanns...
Chamomille
CITAT (KURT @ 18-08-2007, 18:06) *

yes.gif Och då kan man dela med sig till sina vänner. yes.gif blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon