|
Chamomille
18-08-2007, 16:42
Nu kommer detta problem igen för mig... Jag kan INTE gräva ett hål och stoppa ner dom i. Jag har inget växthus, ingen kallbänk.... Ingenting förutom ett hus där vi bor. KAN man övervintra dessa på nåt sätt "utan krångel". Synd å kasta dom på komposten. Den enda vi har är en källare där det "tyvärr" inte blir speciellt kallt  , kanske 16 grader. Där har vi ett litet fönster med väldigt lite ljus... Vad göra??? Sovrummet är väl kanske lite svalare än övriga huset med stora fönster och panelgardiner bakom. Kan det vara "kallt nog där emellan för blommsen"???
Irene_L
18-08-2007, 18:32
Jag övervintrar mina pelargoner och fuchsior inne i vanlig rumstemperatur eftersom jag inte har någon annan möjlighet. Det har gått jättebra. Alla pelargonerna överlevde (utom hängpelargonerna) och 4 fuchsior av 5 klarade sig. Du får då räkna med att dom lätt får löss. Det fick mina men med lite såpvatten fick jag ordning på det. Så här blommar en del av dom nu: uppstammad fuchsia.JPG pelargoner.JPG
Chamomille
18-08-2007, 18:46
Men å va fina  . Jag ska ta in dom i sovrummet i vinter och försöka. Jag har alltid försökt enligt "konstens alla regler" med t.ex 7 grader i lillstugan, dittan och dattan i källaren (där jag bodde förut). Inget har fungerat.
Alexander-VG-zon3
18-08-2007, 18:58
du kan ha dom i källaren också .jag övervintrar mina i källaren sätter dom i källar fönstren (där är det kallare) . men då jag inte heller har nåt jätte svalt utrymme så låter jag naturen ta hand om dom . har mina pelargoner å fuchsior ute tills det blir kallt om nätterna typ runt 0c . sen då ute på dagen går det under 0c på natten så ställer jag dom 1-2m ifrån källar dörren och har källar dörren öppen så det kyler av sen ut med dom på dagen igen . på så vis har jag dom ute i okt-nov och under den tiden somnar dom in och får en behövlig vila . och då kan du även ställa dom i källar fönstren så fortsätter dom att sova där tills du tar ut dom i feb-maj beroende när dom kommer ut . gör man så här får man ju ha bar koll på temperaturen . annars så går det bra ha dom inne med ev att du ha fönstret öppet så det kyler av om du sätter dom i nåt rum du inte använder .
Margith
18-08-2007, 19:29
När det gäller att övervintra pelargoner måste man prova sig fram. Det finns inget "standard-svar". Allt beror på vilka möjligheter du har. Jag kör återigen min lilla ramsa  Ju svalare du kan ha dem, ju mindre vatten ska de ha och ju mindre ljus kräver dem (och tvärtom, naturligtvis) Jag lyckas bra med mina pelargoner i tvättstugan. Jag vet att det inte borde fungera, tvättmaskinen och torktumlaren ger för mycket värme och fukt. Men mina pelargoner vet inte det Nu har jag min tvättstuga "tapetserad" med lysrör, lysrör som sitter max 2 dm över mina pelargoner, temperaturen är som lägst 15-16 grader under vintern. Det fungerar bra för pelargonerna, men inte för fuchsiorna! I vinter tänker jag prova att övervintra mina fuchsior tillsammans med Dahlia-knölarna i en kartong i garaget. Om det fungerar vet jag inte, men det är det enda alternativ jag har. Jag kan inte säga annat än att: OM alternativet är att kasta dem på komposten redan till hösten, varför inte prova? Ställ några här och några där, prova dig fram! De kan ju inte mer än dö? Och jag lovar att de dör om du slänger dem i komposten på hösten
Chamomille
18-08-2007, 19:37
CITAT (Margith @ 18-08-2007, 20:29)  När det gäller att övervintra pelargoner måste man prova sig fram. Det finns inget "standard-svar". Allt beror på vilka möjligheter du har. Jag kör återigen min lilla ramsa  Ju svalare du kan ha dem, ju mindre vatten ska de ha och ju mindre ljus kräver dem (och tvärtom, naturligtvis) Jag lyckas bra med mina pelargoner i tvättstugan. Jag vet att det inte borde fungera, tvättmaskinen och torktumlaren ger för mycket värme och fukt. Men mina pelargoner vet inte det Nu har jag min tvättstuga "tapetserad" med lysrör, lysrör som sitter max 2 dm över mina pelargoner, temperaturen är som lägst 15-16 grader under vintern. Det fungerar bra för pelargonerna, men inte för fuchsiorna! I vinter tänker jag prova att övervintra mina fuchsior tillsammans med Dahlia-knölarna i en kartong i garaget. Om det fungerar vet jag inte, men det är det enda alternativ jag har. Jag kan inte säga annat än att: OM alternativet är att kasta dem på komposten redan till hösten, varför inte prova? Ställ några här och några där, prova dig fram! De kan ju inte mer än dö? Och jag lovar att de dör om du slänger dem i komposten på hösten   CITAT (flaxss @ 18-08-2007, 19:58)  du kan ha dom i källaren också .jag övervintrar mina i källaren sätter dom i källar fönstren (där är det kallare) . men då jag inte heller har nåt jätte svalt utrymme så låter jag naturen ta hand om dom . har mina pelargoner å fuchsior ute tills det blir kallt om nätterna typ runt 0c . sen då ute på dagen går det under 0c på natten så ställer jag dom 1-2m ifrån källar dörren och har källar dörren öppen så det kyler av sen ut med dom på dagen igen . på så vis har jag dom ute i okt-nov och under den tiden somnar dom in och får en behövlig vila . och då kan du även ställa dom i källar fönstren så fortsätter dom att sova där tills du tar ut dom i feb-maj beroende när dom kommer ut . gör man så här får man ju ha bar koll på temperaturen . annars så går det bra ha dom inne med ev att du ha fönstret öppet så det kyler av om du sätter dom i nåt rum du inte använder . Jag har ju inget rum som jag inte använder direkt... Förutom kontoret förstås.  Sant. Men det är Norr-läge, fast stort fönster och ljust. Kan det fungera tro???
Alexander-VG-zon3
18-08-2007, 19:57
CITAT (Margith @ 18-08-2007, 20:29)  Jag kan inte säga annat än att: OM alternativet är att kasta dem på komposten redan till hösten, varför inte prova? Ställ några här och några där, prova dig fram! De kan ju inte mer än dö? Och jag lovar att de dör om du slänger dem i komposten på hösten  håller med där ,, bästa av allt prova dig fram på olika platser . sen två inne i värmen sett två inne med öppet fönster sätt två i källaren och så vidare . och den som funkade bäst tar du till alla nästa år . CITAT (Chamomille @ 18-08-2007, 20:37)  ja det kan fungera du ska ju inte ha fönstret helt öppet bara en glipa så det hålls runt +10c i fönstret så gjorde jag själv när jag bodde hemma och hade bara ett fönster . där övervintrade jag bland annat granatäpple som måste sova . men den klarade sig igenom att jag hade fönstret öppet under hela vintern en liten glipa . på med extra filt och sockar så kunde jag med sova
Chamomille
18-08-2007, 20:03
CITAT (flaxss @ 18-08-2007, 20:57)  håller med där ,, bästa av allt prova dig fram på olika platser . sen två inne i värmen sett två inne med öppet fönster sätt två i källaren och så vidare . och den som funkade bäst tar du till alla nästa år . ja det kan fungera du ska ju inte ha fönstret helt öppet bara en glipa så det hålls runt +10c i fönstret så gjorde jag själv när jag bodde hemma och hade bara ett fönster . där övervintrade jag bland annat granatäpple som måste sova . men den klarade sig igenom att jag hade fönstret öppet under hela vintern en liten glipa . på med extra filt och sockar så kunde jag med sova Jag har 5 pelargoner och 1 fuchsia att prova med. På kontoret kan jag stänga av värmen  . Test där. I källaren är det var det är, ingen värme på, halvfuktigt (råkällare i princip) med ett litet fönster i söder (ca). Sovrummet, tja, kanske fungerar, snarkningar, förmiddagssol samt en stunds vädring.
Limeblossom
18-08-2007, 21:27
Jag har mina pelargoner som vanliga krukväxter under vintern och fuchsian med. Det har fungerat jättebra. Men har man många så är det ju skönt att stuva undan dom. I år ska jag faktiskt försöka övervintra mina mörkt och svalt. Har aldrig gjort det med fuchsia så jag återkommer väl med frågor om det då  och om potatisblommorna....
Chamomille
18-08-2007, 21:29
CITAT (Limeblossom @ 18-08-2007, 22:27)  Jag har mina pelargoner som vanliga krukväxter under vintern och fuchsian med. Det har fungerat jättebra. Men har man många så är det ju skönt att stuva undan dom. I år ska jag faktiskt försöka övervintra mina mörkt och svalt. Har aldrig gjort det med fuchsia så jag återkommer väl med frågor om det då  och om potatisblommorna.... Menar du att du "bara" ställer in pelargonierna i nåt fönster och behandlar dom som vilka växter som helst?
CITAT (Chamomille @ 18-08-2007, 22:29)  Menar du att du "bara" ställer in pelargonierna i nåt fönster och behandlar dom som vilka växter som helst? Ja, det är så man får göra när man saknar bättre utrymmen. När jag samlade på pellisar hade jag närmare 300 sorter i fönstren... Blir en himla massa skräp att ta reda på. Mvh Fenja
Chamomille
18-08-2007, 22:09
CITAT (Fenja @ 18-08-2007, 23:04)  Ja, det är så man får göra när man saknar bättre utrymmen. När jag samlade på pellisar hade jag närmare 300 sorter i fönstren... Blir en himla massa skräp att ta reda på. Mvh Fenja  Sååååå många. Vad har jag för problem då........? Menar du det. Då kan jag ju ställa dom i princip vart som helst (kanske inte i närheten av kaminen) och försöka. Ja, jag vill ju inte kasta dom i komposten..
Karin z7
18-08-2007, 22:15
Pelargoner sätter jag i flyttlådor efter viss putsning av blomstänger och gula blad, stänger åt locket och kör till min dotters källarförråd i ett hyreshus. Hämtas åter i mitten på februari. Alltid lika spännande att öppna upp, rensa, vattna upp. Hittills har alltid minst 97 % överlevt. Drar en sopsäck över ngn större kruka och det funkarockså. Bedömt att temperaturen där är 7-13 grader beroende på yttertemperaturen. Men, vissa som jag inte tror kan klara den behandligen har jag som krukväxt, turligt nog är de i mindre krukor och tar mindre lite plats inne.
Fuchsierna, klipper jag ned ngt och förvarar i förråd vid ett litet fönster och vattnar efter behov lite, ser på bladen. De är ju också lite kinkigare man måste behandla dem mot ohyra innan man tar in dem. Samma gör jag en del andra växter som inte tål klimatet här uppe. Men jag har inte någon extrabelysning eller dyligt.
CITAT (Chamomille @ 18-08-2007, 23:09)   Sååååå många. Vad har jag för problem då........? Menar du det. Då kan jag ju ställa dom i princip vart som helst (kanske inte i närheten av kaminen) och försöka. Ja, jag vill ju inte kasta dom i komposten.. En del kanske går bort men de flesta klarar sig faktiskt! Vattna mycket måttligt och klipp ner dem lite så att de får plats. Mvh Fenja
Limeblossom
19-08-2007, 08:59
Ja, jag har vissa pelargoner som jag är mera rädd om och dom får alltid stå framme som vanligt. Jag lyckas bättre med det än att ha dom torrt och mörkt  Men som sagt, i år ska jag prova med dom vanliga pellisarna, fuchsian och potatisblommorna.
Vad tror ni om fucshior ljust och svalt i frostfritt växthus? Och hur gör man med hängpelargoner -bör man klippa ner dem lite?
Susa
Lemonne
19-08-2007, 09:57
Risken är, om du lyckas övervintra dina pelargoner, att du nästa år kommer ha ännu fler pelargoner... och året därpå ännu fler, och ännu fler och ännu fler....
Har inte vågat räkna mina än...
Alexander-VG-zon3
19-08-2007, 10:36
CITAT (susa @ 19-08-2007, 10:49)  Vad tror ni om fucshior ljust och svalt i frostfritt växthus? Och hur gör man med hängpelargoner -bör man klippa ner dem lite?
Susa så länge det inte går under 0c kan dom stå där , lätt frost kommer inte döda dom heller för den delen . men runt 0c +5c funkar .
Åsa, mälardalen zon 2
19-08-2007, 10:42
En viktig sak vid övervintringen är att står växterna kallt ska de knappt ha något vatten alls det räcker om det är fuktigt längre ner i krukan, övervattning vid kall förvaring i nog vanligaste dödsorsaken. +Tänk på att fuchsior ofta är lövfällande vid kall förvaring (nära noll) så de ser ofta ut som torra döda pinnar men till våren brukar det komma gröna skott på pinnarna. Jag klipper mina växter men det är för att få plats med dem på hyllorna, har man plats behöver man inte klippa pelargoner och fuchsior.
Limeblossom
19-08-2007, 14:32
Tack för bilden Åsa  Sådär har jag tänkt göra och nu ser jag ju att det verkar fungera. Tänkte att man kanske slipper ohyra om man förvarar dom utan blad. Jag har visserligen inte haft problem med det hittils men mamma fick nått på sina fuchsior och engelska pelargoner. Och så är det ju det där med utrymmet....
Jag har övervintrat pellisar i ett rum med ca 18°. Stuvade in dem i en sån där lager hylla. Rummet ligger mot väster. Vattnade lite, lite kanske 2 gånger fram till februari. Ingen genomvattning utan endast en skvätt.
I vintras ställde jag ihop alla pellisar på en stor bänk, i samma rum, med lysrör ovanför. Vattnade ca 2.3 ggr och då bara en liten skvätt.
Med eller utan belysning.........jag märkte ingen skillnad på pellisarna.
Bilden är tagen idag i stugan. Har inte varit där på 2 veckor så pellisarna ser lita tufsiga ut.
[attachment=6542:19_augusti_018.jpg]
Maria_z5
20-08-2007, 21:05
Har hört om att damma av jorden och hänga upp pellisar över en klädlina i källaren... Låter brutalt och jag har inte vågat prova det själv så jag vet inte OM det fungerar. Hur övervintrar man vildpellisarna bäst? På samma sätt som de tama?? /Maria
Eva i Skåne
20-08-2007, 21:12
Jag klipper ner mina stora pelargoner en del och klämmer ner alla i småkrukor och packar ihopa ganska tät i lådor. Sen står de i fönster eller under lysrör, allt i rumstemperatur. 10-20% dör nog under vintern, men jag har ca 250 sorter och en del dubletter, så lite svinn får man räkna med. Jag har några trogna byteskompisar och när våren kommer är det bara att hoppas att det som dött hos den ene överlevt hos den andre. Hängpellisar är svårare att övervintra, mest för att de tar sån plats. Jag klipper dem också en bit så de går att hantera någorlunda, sen får de stå i en låda för sig, med grenarna i en röra och förhoppningsvis klarar dom sig också. CITAT (Maria_z5 @ 20-08-2007, 22:05)  Har hört om att damma av jorden och hänga upp pellisar över en klädlina i källaren... Låter brutalt och jag har inte vågat prova det själv så jag vet inte OM det fungerar. Hur övervintrar man vildpellisarna bäst? På samma sätt som de tama?? /Maria Det där med att hänga upp dem provade min kompis ett år. Det gick inte bra kan jag säga. Stendött. Vild- och doftpellisar mår bäst om de får stå ljust i fönster under vintern har jag hört. Mörka källare ska inte vara så bra för dom.
Jag kommer förmodligen att tvingas övervintra mina i rumstemperatur. Har inget bra alternativ just nu. Ska man klippa ner pellisarna även då, eller är det bara när man har källare?
Margith
22-08-2007, 18:44
CITAT (Maria_z5 @ 20-08-2007, 22:05)  Har hört om att damma av jorden och hänga upp pellisar över en klädlina i källaren... Låter brutalt och jag har inte vågat prova det själv så jag vet inte OM det fungerar. Hur övervintrar man vildpellisarna bäst? På samma sätt som de tama?? /Maria Mina vildpellisar övervintrar jag i sovrummet. Det har jag gjort i flera år och det fungerar alldeles utmärkt. 20-22 grader, österfönster, inget annat ljus än nån fjantig fönsterlampa. Vatten en gång i veckan. Skvallra inte för mina vildpellisar att det här inte är det optimala! Huvudsaken är ju att det fungerar, eller hur? Det här med att hänga upp pelargoner upp och ner utan jord, tror jag kommer från den tiden då de flesta hade ladugård med kossor. Där tror jag nämligen att det fungerar alldeles utmärkt, men tyvärr har jag ingen ouppvärmd ladugård med kossor, så jag kan inte testa om jag har rätt
Hej! Mina stora pelargoner får vara kvar i sina krukor när jag ställer in dom i förrådet, det brukar vara ca 5- 10 grader varmt där under vintern, sedan vattna jag dom pytte lite varannan vecka, det brukar funka mycket bra.Jag gör lika dant med fuchsina och änglatrumpeten. Min svärfar säger att man kan ta upp pelargonerna ur jorden och hänga dom på ett snöre och låta dom vara så tills våren, men jag har inte vågat prova.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|