Full version: Grensåg
Stina zon 3-4
Ok, det är väl bara till att erkänna att jag för tillfället inte känner mig så värst smart...
Det bästa sättet att lära sig är väl genom att fråga, så håll i er.

Jag har bestämt för mig att jag läst att man vid beskärning bör rengöra sina verktyg med t ex kokhett vatten för att inte föra ev smitta av fruktträdskräfta vidare. Glad i hågen skred jag idag till verket och hällde vatten på min grensåg. Nu rostar den -cry-.gif
Har jag missat något? Borde jag har oljat in den eller något? Det är ju omöjligt att torka mellan alla sågtänderna om man inte vill skära fingrarna av sig...

Hur brukar ni göra??
Rafael
Du kan torka ordentligt med en hårtork på lågtemperatur, om du så vill, men det är inte det värsta. Problemet är att kokhett vatten skadar tändernas värmebehandling (härdning)... Sågen kommer alltså att bli slö mycket fortare än vad den ändå borde. Desinficera är ju bra, men aldrig med kokande vatten på härdat stål. Gäller även köksknivar.
Tosan
Skynda dig att olja in den. Vad som helst duger, bara det är fett... Silikon/teflonspray kanske är lämpligt, men i värsta fall kan du ta spillolja eller matolja. Nackdelen med matolja är att den blir hemskt kletig och blir då svår att få bort
Stina zon 3-4
Oj oj oj, ni skulle sett mig sladda runt genom rummen för att med ilfart ta fram den lilla flaskan med universalolja!! Nu har sågen fått sig en omgång och jag hoppas på det bästa.

Desinfektionsmedel låter helt klart som ett mycket bättre alternativ! Det blir det nästa gång.

thanks.gif
KURT
CITAT (Stina zon 3-4 @ 18-08-2007, 21:29) *
Oj oj oj, ni skulle sett mig sladda runt genom rummen för att med ilfart ta fram den lilla flaskan med universalolja!! Nu har sågen fått sig en omgång och jag hoppas på det bästa.

Desinfektionsmedel låter helt klart som ett mycket bättre alternativ! Det blir det nästa gång.

thanks.gif

Rödsprit fungerar bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon