missmc
[attachment=6525:Vit_blomma1.JPG][attachment=6526:Röd_Blomma_1jpg.JPG][attachmen
t=6527:Gul_Blomma1.JPG][attachment=6528:Blå_Blomma1.JPG]

Skulle vilja ha hjälp med att identifiera dessa blommor som växer vid vårt nyinköpta gamla torp.
mamamaggan
Den trejde bilden tycker jag ser ut som en stormhatt.
Fenja
1. Solanum av något slag
2. Brinnande kärlek
3. Stormhatt
4. Höstrudbeckia
Mvh
Fenja
missmc
Tack för era svar. Solanum. är inte det potatissläkte? Är detta då ogräs?
Mollis
Den där solanumväxten, kan det vara Judekörs(Japansk lykta)?

//Mollis
Fenja
CITAT (missmc @ 20-08-2007, 00:28) *
Tack för era svar. Solanum. är inte det potatissläkte? Är detta då ogräs?

Det finns en massa odlade sorter också!
Mvh
Fenja
Eva 33c
Är du helsäker på att 4 är Höstrudbeckia Fenja?
Skulle det även kunna vara någon form av perennsolros? Höstsolros Heliantjus rigidus eller gullsolros Helianthus decapetalus tex? Tycker att de är lite svåra att skilja åt ibland, i allafall på bild. Har inte höstrudbeckian rudbeckia laciniata andra blad? Fast det kanske kan skifta med sort.
Maria_z5
CITAT (Mollis @ 20-08-2007, 02:16) *
Den där solanumväxten, kan det vara Judekörs(Japansk lykta)?

//Mollis

Japansk lykta är orange och formad som en papperslykta.

smile.gif

/Maria
Fenja
CITAT (Eva 33c @ 20-08-2007, 09:01) *
Är du helsäker på att 4 är Höstrudbeckia Fenja?
Skulle det även kunna vara någon form av perennsolros? Höstsolros Heliantjus rigidus eller gullsolros Helianthus decapetalus tex? Tycker att de är lite svåra att skilja åt ibland, i allafall på bild. Har inte höstrudbeckian rudbeckia laciniata andra blad? Fast det kanske kan skifta med sort.

Nej, jag inte säker, du kan mycket väl ha rätt! De liknar bara de rudbeckior grannen har.
Mvh
Fenja
Lemonne
CITAT (Maria_z5 @ 20-08-2007, 09:46) *
Japansk lykta är orange och formad som en papperslykta.

smile.gif

/Maria

Ja, fast det är väl frukten? Den måste ju blomma först! Tycker också den ser ut som en solanum, den påminner väldigt mycket om min Physalis, fast min har gula blommor.
Eva 33c
CITAT (Lemonne @ 20-08-2007, 10:29) *
Ja, fast det är väl frukten? Den måste ju blomma först! Tycker också den ser ut som en solanum, den påminner väldigt mycket om min Physalis, fast min har gula blommor.

En bildsökning på Physalis alkekengi ( japansk lykta) visar blommor som är väldigt lika de på bilden i tråden. Det är inte så ofta man får se bilder på den blomman eftersom det är frukten som är "poängen" med den växten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon