Full version: Ny eller gammal jord?
lottapotta
Efter ett drygt år av tristess är det äntligen dags! Jag lade jordvärme på två tredjedelar av min tomt, som då förstås blev alldeles uppgrävd. Nu har det blivit dags för gräsmattefixning! Jag ska anlägga gräsmatta med en ram av blomsteräng.
Jorden som finns nu är väldigt sandig. Behöver jag lägga på matjord innan jag sår ny gräsmatta? Det var gräsmatta innan tomten grävdes upp. Jag har någonstans i bakhuvudet att jag läst att gräs funkar bäst på riktigt sandig jord, och att i synnerhet ängar ska ha sandig jord. Stämmer det?
Det hade ju varit skönt att slippa trixa med matjord, inte för att jag är snål, men det är ett tungt jobb att fixa till, och hade varit skönt att slippa...
KURT
Nej du behöver inte skaffa ny jord. Men eftersom jorden är mycket dränerande så bör du se till att hålla sådden fuktig.
lottapotta
Tack, snälla Kurt för svar! Tänk så skönt att jag slipper lägga matjord. Det har varit mycket nog att fixa ändå.
Carl
Hi!
Sandig jord är det bästa utan tvekan. Det besvärande kan vara att den torkar och att du får vattna ofta plus att du får tillföra mer näring
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon