Full version: Recept med plommon?
Fifi Förgätmigej
Vi har ett plommonträd på gården som ger oerhörda mängder frukt! smile.gif
Jag har testat att göra lite av varje av plommonen, som jag tror är Opal.
Jag har gjort chutney som blir supergod tummenupp.gif och så har jag gjort en sylt som inte blev så god thumbdown.gif .
Sambon gjort en likör som ligger på lagring och så blir det väl en och annan smulpaj med plommon.

Men har ni några fler tips?

Jag tänkte jag skulle dela med mig av chutneyreceptet, för det är verkligen supergott, hur jag än letar kan jag inte hitta det -cry-.gif
Inte ens när jag googlar på nätet kan jag hitta det, fast det var där jag först hittade det!
Men jag återkommer när jag hittat det igen.
KURT
Salladsplommon (tillbehör till stekt kött)

ÄTTIKSLAG
3 dl Vatten
2 dl ättiksprit, 12%
6 dl (ca 500 g ) socker
2 bitar hel kanel
1 bit hel ingefära
5-6 kryddnejlikor

Skölj och nagga plommonen med en gaffel. Lägg dem i en kruka eller glasburk.
Koka upp lagen i en gryta och häll den heta lagen över plommonen och låt stå till nästa dag.
Sila ifrån lagen och koka ihop den så att den blir lite simmig. Lägg i plommonen och låt dem koka med några minuter.
Häll upp på varma burkar.
Mollis
CITAT (Fifi Förgätmigej @ 19-08-2007, 11:10) *
Vi har ett plommonträd på gården som ger oerhörda mängder frukt! smile.gif
Jag har testat att göra lite av varje av plommonen, som jag tror är Opal.
Jag har gjort chutney som blir supergod tummenupp.gif och så har jag gjort en sylt som inte blev så god thumbdown.gif .
Sambon gjort en likör som ligger på lagring och så blir det väl en och annan smulpaj med plommon.

Men har ni några fler tips?

Jag tänkte jag skulle dela med mig av chutneyreceptet, för det är verkligen supergott, hur jag än letar kan jag inte hitta det -cry-.gif
Inte ens när jag googlar på nätet kan jag hitta det, fast det var där jag först hittade det!
Men jag återkommer när jag hittat det igen.

Jag har också ett dignande plommonträd och har gjort en jättegod chutney, receptet finns i "Annas mat", om nån är intresserad så kan jag ta fram det...

//Mollis
bea
Mollis,

Jag är jätteintresserad. Du får gärna plocka fram det. Jag tackar på förhand!
Själv har jag recept på plommonsaft om ni är sugna på det.
kantarell
Hej!
Jag och sambon har också ett plommonträd med mycket frukt (Victoria). I går gjorde vi en plommonmarmelad med valnötter enligt recept på DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=688555 . Eftersom receptet lät som det skulle bli gott tredubblade jag mängderna redan vid första försöket. Ännu har jag bara hunnit provsmaka marmeladen i halvvarmt och ganska flytande tillstånd (den ska enligt recept tjockna efter ett par dagar) men den verkar klart lovande bla till kex och ost. Förutom instruktionerna i receptet fiskade jag upp nejlikorna strax innan jag hade i valnötterna. Vaniljstången skrapade jag ur och tog upp mot slutet av kokningen. Då kom även kanelstängerna upp.

I helgen blev det även en smulpaj med äpple och plommon blandat. Smulpajen blandade jag denna gång av lika delar vetemjöl och fiberhavregryn, lite socker och sedan flytande margarin till lagom smulighet. Gissar att det skulle bli bra att ha i kokos i pajdegen också så det kommer provas...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon