Full version: Pelargon frön...
Sissi
För att få pelargon frön, antar jag att det gäller att polinera pelargonena med varandra! Hur säkert är det att det blir rätt frö?

Är det svårt att lyckas?

Nyfiken, blir man ju...

Fenja
Jag är inte säker på att alla pellisar sätter frö, vissa verkar i alla fall ha betydligt svårare att göra det i så fall... Vildpelargonerna och en del doftisar sätter dock nästan alltid frö och jag har alltid fått samma växt som moderplantan... men det kan säkert bli korspollineringar med...
Mvh
Fenja
Sissi
Tack för svaret! Får testa mig fram hemt enkelt..
Irene_L
Mina pelargoner satte frön förra året . Dom tog jag hand om och sådde i februari. Nu blommar den för första gången. yes.gif

Blomman ser inte ut som nån av mina andra pelargoner så dom har nog korspollinerat sig. Så det här är nog en ny sort.
Jag tror att jag ska döpa den till Irene_L giggle.gif
Fenja
CITAT (Irene_L @ 20-08-2007, 09:35) *
Mina pelargoner satte frön förra året . Dom tog jag hand om och sådde i februari. Nu blommar den för första gången. yes.gif

Blomman ser inte ut som nån av mina andra pelargoner så dom har nog korspollinerat sig. Så det här är nog en ny sort.
Jag tror att jag ska döpa den till Irene_L giggle.gif

Det tycker jag får vi se på undret? biggrin.gif
Mvh
Fenja
Irene_L
[attachment=6569:egen_pelargon.JPG]
Här kommer en bild på den nya pelargonen. Den har en ljus färg med lite svag rosa. I bakgrunden finns gamla de pelargonerna.
Fenja
ÅHH vilken skönhet!! wub.gif
Mvh
Fenja
Irene_L
Tack tummenupp.gif Nu har jag döpt den till Irene L genom att stänka lite vatten på den. giggle.gif
Fenja
Amen! wub.gif
Mvh
Fenja
Margith
Irene L var en riktig snygging, var rädd om den wub.gif

Pelargoner som står utomhus pollineras av humlor osv och kan alltså bli i princip vad som helst.... men generellt kan man säga att vildpellisar vanligtvis blir desamma som moderplantan (de korsar sig inte gärna) medan vanliga zonaler kan bli "precis vad som helst"... kanske nåt myyycket snyggare än moderplantan?? som Irenes..

Det här är en bild på en frösådd av en vanlig Mårbacka

[attachment=6649:Mårbacka...d_070814.jpg]

Vill du korsa pelargoner medvetet, måste du hålla bort ALLA flygfän från pelargonerna. Fröerna från min Mårbacka tog jag i november... jag lovar jag hade ingen annan pelargon inne som blommade då!!

Lars-Olof Arvids
Ja, Irene L var riktigt fin! Även Mårbacka är ju en snygging. Den brukar jag föröka med sticklingar, men får däremot massor av frön på vildarten Pelargonium inodorum så här års. Vill någon ha sådana frön får ni gärna höra av er! smile.gif

Olle
ängsvädd
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 23-08-2007, 11:17) *
Ja, Irene L var riktigt fin! Även Mårbacka är ju en snygging. Den brukar jag föröka med sticklingar, men får däremot massor av frön på vildarten Pelargonium inodorum så här års. Vill någon ha sådana frön får ni gärna höra av er! smile.gif

Olle

Hur ser Pelargonium inodorum ut?
Margith
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 23-08-2007, 11:17) *
Även Mårbacka är ju en snygging. Den brukar jag föröka med sticklingar,
Olle

Det var det jag försökte att säga. Vill man föröka en zonal-pelargon måste man ta sticklingar för att vara säker på att det blir samma.
Min frösådda Mårbacka är definitivt INTE en Mårbacka längre, trots att den sannolikt inte är korspollinerad.
aldo
CITAT (MimmiH @ 23-08-2007, 15:55) *
Hur ser Pelargonium inodorum ut?

Hur lätt som helst att frö-så fram i Januari så har du plantor våren -08 .

Det blir små buskar i stora krukor och massor av små,små blommor .Så söta .
Lättare att spara fröna sedan än själva plantan .
ängsvädd
CITAT (aldo @ 23-08-2007, 21:04) *

Det blir små buskar i stora krukor och massor av små,små blommor .Så söta .
Lättare att spara fröna sedan än själva plantan .

Tack, det låter jättebra smile.gif Vilken färg är det på blommorna, vore kul att veta, även om jag bestämt mig redan nu smile.gif
Lars-Olof Arvids
Blommorna är rosa, och alltså pyttesmå. Jag låter fröna ligga i varmt vatten över en natt, i en liten bytta på elementet. Sedan gror de snällt efter ett par veckor i en kruka i fönstret. Lite undervärme från ett element är inte fel. Frön är på väg! smile.gif

Olle
Samsara
När man får frön från pelargoner detta gäller inte vildpelargoner. Så kan en pelargon från den tiden dom korsade fram pelargonen dyka upp. Därför när man får en pelargon som man har sått ska man döpa den efter moderplantan plus sätta F1 bakom tills man har kollat runt på alla pelargoner om det finns något liknande.
Gåsis
Men gäller inte samma F1 regler för pelargoner som för andra växter? Att moder och fader måste vara kända om man ska kunna göra samma korsning och alltså få fram samma hybrid igen. Fröerna från den korsningens avkomma i sin tur ger inte identisk blomma och vill man ha samma blomma igen måste man korsa precis samma föräldrar.

/Åsa
ängsvädd
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 24-08-2007, 12:11) *
Jag låter fröna ligga i varmt vatten över en natt, i en liten bytta på elementet.

Hur varmt är vattnet ungefär? Räcker det med vanlig rumstemperatur?
aldo
CITAT (MimmiH @ 24-08-2007, 16:43) *
Hur varmt är vattnet ungefär? Räcker det med vanlig rumstemperatur?

Fyll ett litet supeglas med riktigt varmt vatten ....kokt vatten !!

Lägg i fröna och vänta 2 dygn och lägg dem i såjord + såjord-vermiculit över sedan .

Undervärme i början och när de tittar fram så behöver de ljus OCH värme så de inte blir föör rangliga .

De tittar fram efter ca 10 dgr .....mycket trevliga " nybörjarfrön " rolleyes.gif
ängsvädd
CITAT (aldo @ 24-08-2007, 21:26) *
Fyll ett litet supeglas med riktigt varmt vatten ....kokt vatten !!

Lägg i fröna och vänta 2 dygn och lägg dem i såjord + såjord-vermiculit över sedan .

Undervärme i början och när de tittar fram så behöver de ljus OCH värme så de inte blir föör rangliga .

De tittar fram efter ca 10 dgr .....mycket trevliga " nybörjarfrön " rolleyes.gif

Tack smile.gif Det hade jag aldrig trott att fröna tål kokhett vatten! Otroligt...
ängsvädd
CITAT (aldo @ 23-08-2007, 21:04) *

Hur ska man förvara fröna av Pelargonium inodorum, vildpelargon fram till januari? I kylskåp eller?
Lars-Olof Arvids
Det går utmärkt att förvara fröna i kylskåpet. Jag har aldrig kokat vatten till fröna, utan tar direkt ur varmvattenkranen och ställer i en liten bytta på elementet över natten. Men kokhett är säkert inte fel.

Om fler är intresserade så har jag massor av frön kvar. smile.gif

Olle
ängsvädd
Tack. En fråga till, jag fick fröna i ett kaffefilter, ska jag lägga in det som det är i kylen, eller ska jag lägga det i en plastpåse eller annat?
Lars-Olof Arvids
Du kan låta fröna ligga i kaffefiltret i kylskåpet.

Olle
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Margith @ 23-08-2007, 16:01) *
Det var det jag försökte att säga. Vill man föröka en zonal-pelargon måste man ta sticklingar för att vara säker på att det blir samma.
Min frösådda Mårbacka är definitivt INTE en Mårbacka längre, trots att den sannolikt inte är korspollinerad.

Min P.Bobberstone bildade många frö förra sommaren. Sådde några och fick fina plantor och dom är precis som moderplantan.

Var ju väldigt nyfiken vad det skulle bli eftersom det också står där lite olika.

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon