|
myrtille
19-08-2007, 10:47
Är det någon som vet vad det här är för larv? Nyckelpigelarv fick jag hjälp med, men vad är det för nyckelpiga som har de här färgerna?  Sen undrar jag vad det är för ägg som den här nyckelpigelarven äter på.  Bilderna är tagna på min balkong.
myrtille
26-08-2007, 13:18
Jaha, efter en del googlande har jag då kommit fram till att det måste vara nyckelpigeägg som den andra larven mumsar på. Det visar sig att de här sötnosarna är kannibaler. I brist på bladlöss kan de utan problem äta upp varandra. Om jag fått reda på det i tid hade jag flyttat den till en annan planta med mer bladlöss, men nu är det för sent. Alla ägg är uppätna.
Den första larven vet jag fortfarande inte vad för sorts nyckelpiga det är. Är det ingen som känner igen den? Av någon anledning ser jag bara larver hos mig, inga fullvuxna skalbaggar.
Gossen Ruda
26-08-2007, 18:12
Tror inte man kan artbestämma nyckelpigelarver tyvärr.
myrtille
27-08-2007, 18:02
Tack för svaret, GR, men varför kan man inte det? Att nr två är den sjuprickiga ser man ju, eller gör man inte det?
Gossen Ruda
27-08-2007, 19:26
Dels så har mycket lite arbete gjorts på att beskriva skalbaggslarver, dels så skiljer sig inte dom olika arterna åt tillräckligt mycket för att det skall gå att bestämma dom. En del går men inte många.
myrtille
31-08-2007, 11:12
Nu har jag fått reda på vad mina glupska nyckelpigelarver är (bild nr 2). Inte den sjuprickiga som jag trodde utan en asiatisk nyckelpiga: Harmonia axyridis. I Sverige är den förbjuden som biologiskt bekämpningsmedel mot ohyra, kan man läsa om i en DN-artikel: Biokrig mot naturen
CITAT (myrtille @ 31-08-2007, 11:12)  Nu har jag fått reda på vad mina glupska nyckelpigelarver är (bild nr 2). Inte den sjuprickiga som jag trodde utan en asiatisk nyckelpiga: Harmonia axyridis. I Sverige är den förbjuden som biologiskt bekämpningsmedel mot ohyra, kan man läsa om i en DN-artikel: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=5...ousRenderType=1Uppenbarligen är då inte bilden tagen i Sverige. Men hur kan du vara säker på att det är just en Harmonia axyridis????
myrtille
31-08-2007, 12:48
Ja, nu vet jag ju inte om de förekommer vilt i Sverige, det kanske de gör fast de inte får säljas. Mina bilder är i alla fall tagna i Luxemburg, och jag skickade in dem till en fransk insektssajt där de identifierat den andra som just Harmonia axyridis: http://www.galerie-insecte.org/Det är en wiki-sajt där personer kan ladda upp bilder på insekter och andra småkryp. De klassificeras sen (i den mån det är möjligt) av administratörerna som jag antar måste ha entomologisk utbildning. Det här bildar till slut en bilddatabas - jättebra om man vill ta reda på vad något man själv sett är för något. Man kan även komma med ytterligare kommentarer till de bilder som redan ligger där, allt sker i sann Webb 2.0-anda.
CITAT (myrtille @ 31-08-2007, 12:48)  Ja, nu vet jag ju inte om de förekommer vilt i Sverige, det kanske de gör fast de inte får säljas. Mina bilder är i alla fall tagna i Luxemburg, och jag skickade in dem till en fransk insektssajt där de identifierat den andra som just Harmonia axyridis: http://www.galerie-insecte.org/Det är en wiki-sajt där personer kan ladda upp bilder på insekter och andra småkryp. De klassificeras sen (i den mån det är möjligt) av administratörerna som jag antar måste ha entomologisk utbildning. Det här bildar till slut en bilddatabas - jättebra om man vill ta reda på vad något man själv sett är för något. Man kan även komma med ytterligare kommentarer till de bilder som redan ligger där, allt sker i sann Webb 2.0-anda. Det låter ju betydligt mycket bättre än t ex NRM:s Jourhavande Biolog, som huvudsakligen jobbar med E-mail. D v s man återanvänder inte tidigare samlad information och kunskap, förutom de "artiklar " som man skriver.
myrtille
31-08-2007, 13:37
Javisst, det är bra för att det är öppet och för att det ackumulerar info. Det tar att tag innan man lärt sig navigera i systemet, men sen är det hur bra som helst. Jag har läst mer om den här sorten nu, den heter asiatisk harlekinnyckelpiga och förekommer inte naturligt i Europa utan är ett biologiskt bekämpningsmedel som spritt sig. De första exemplaren i Sverige har skådats i Skåne denna sommar: Monsternyckelpigan är härSå här ser den ut vartefter den växer:  Ny bild med olika stadier av larv och puppa.
Oj, det där lät inte så bra. Människan kanske borde vara försiktigare med att röra om och ändra det naturliga.
myrtille
04-09-2007, 06:32
Ja, jag vet inte vad jag tycker om biologiska bekämpningsmedel längre. Synd att man låtit denna nyckelpiga få spridning i Europa när nu effekterna redan var kända i USA. Tydligen är den väldigt enkel och billig att föda upp så därför finns det företag som saluför dem hellre än andra nyckelpigor.
Jag är nu också min andra larv på spåren - jag tror det är en Calvia decemguttata. Som fullvuxen skalbagge är den orange med stora gulvita fläckar, rätt söt faktiskt så det var synd jag inte fick se den. Den här var tidigare sällsynt i norra Europa då den gynnas mest av ett medelhavsklimat, men den har på senare år blivit allt vanligare här, troligtvis på grund av urbanisering och - eventuell - global uppvärmning. Den är beroende av lövskog och trivs bäst i solbelysta träd som i skogsgläntor eller parker.
Jaha, detta om detta. Ni får förlåta om jag kommer dragandes med pigor som är mycket sällsynta eller kanske inte ens finns i Sverige.
Gossen Ruda
04-09-2007, 07:00
CITAT (Netha @ 01-09-2007, 20:00)  Oj, det där lät inte så bra. Människan kanske borde vara försiktigare med att röra om och ändra det naturliga. Så sant, så sant. Listan är lång på människans dumhet. Amerikanska mördarbin, giftpaddor i Australien mm.
myrtille
15-09-2007, 11:07
Igår kröp den första harlekinnyckelpigan ur en puppa (jag har flera). Den hade inte samma färg som den som visades i sydsvenskan men tydligen har den här sorter en stor garderob: entomart.beDen ser lite grand ut som ett negativ av puppan, röd där puppan var svart och tvärtom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|