Virriz
Vi har flyttat!! Jippie!! yahoo.gif Större lägenhet, stor uteplats. Vi har pratat med värden om att näta in den, eftersom vi tar ansvar för våra katter och inte vill att de ska springa ute bland bilar, skita i sandlådan (dagis på gården) osv, osv.

Började glatt näta in, upp med några reglar som ska målas i samma färg som husfasaden. Nätet ska bli grönt för vi har massa murgröna som växer utanför så då tyckte vi att det smälte in bäst, och murgrönan kan börja klättra.

Well. helvetet bröt ut...

Tanten bredvid (som inte sa halv sju när vi sa att "nu börjar vi näta in uteplatsen om du undrar vad som låter") var jätteupprörd och hade inte kunnat sova för hon råkade se en omålad regel... Hennes granne (som inte ens ser vår uteplats) kom sedan ut och skrek att vi "förstörde gården" och att vi minsann kunde ha katterna ute som hon för "dagispersonalen har lagt nät på sandlådorna" och "bara för att ni har raskatter så kan ni inte göra så här fuuuuult"... Ehhh...
Vi var lugna, försökte hitta någon slags kompromiss. Kan vi byta nät? Byta färg på reglarna? Hur löser vi det här bäst?
Gick inte, kärringen bredvid sa bara att hon inte ville se något nät alls och att katterna kanske skulle jama ute...
Den andra tanten bara skrek och var allmänt otrevlig!

Jag är faschinerad över människor som bara vill bråka. Som inte vill hitta en lösning utan som vill vara missnöjda. Som vräker ur sig vad som helst.
Mår folk så här dåligt??? crying.gif Hur många tickande bomber går det runt egentligen??? crying.gif
Idioter....
ranting.gif

Och så här snygg är uteplatsen... whistling.gif Eller VAR, vi har ju massa växter och sånt nu, detta var innan vi flyttade in.
Tosan
Låt kärringarna klaga och bygg erat nät. Så länge ni har klart med hyresvärden så får de ju i så fall ta det den vägen. För fan vilket liv det blir när era katter kommer på deras uteplatser.
Tezzla
Ja, nog kan man undra vad det är med folk. Går katterna ute då är det fel, fel, fel. Nätar man in sin uteplats, ja, då är det också fel wacko.gif

Eftersom du har tillåtelse från hyresvärden att näta in så tycker jag du ska skita i granntanten. Men jag förstår att det är himla jobbigt att redan från början ha en "ansträngd relation" med grannarna. Hoppas att de lugnar ned sig med tiden...

Utifrån din bild att döma tycker jag nog att ni skulle kunna få till en riktigt bra konstruktion med målade reglar och murgröna som klättrar. Att det skulle störa grannarna är bara trams!
Magdis
Jadu, det är nog tyvärr så att dessa människor skulle klaga hur ni än vänder er. Så det är nog bara att slå dövörat till och fortsätta med det ni har tänkt. Stå på er! tummenupp.gif
pejori
Säger samma som dom övriga tummenupp.gif
Har du värdens tillåtelse så fortsätt du...kärringarna vänjer sig med tiden flirting.gif
Eva-Helene
Tanten med katt är nog bara avundsjuk för att hon inte hade kommit på idén först, eller att hon inte har någon som kan hjälpa henne att näta in sin uteplats. Hennes katt riskerar ju att bli ihjälkörd/fångad och avlivad!
Tezzla
Bort! blush.gif
Virriz
Tack alla ni!

Bifogar en ny bild på hur det är vi försöker göra... Vi har hittat färg som går i ton med övrig färg, och vi har smala reglar. Nätet ska vara grönt och sen finns (och jag ska plantera mer) diverse klätterväxter utanför som jag hade tänkt ska klättra i nätet.

pejori
det kommer att bli så bra så tummenupp.gif
med klätterväxter behöver tanten inte se nätet, så kör på du
Snöflinga
Det ser ju jättefint ut, där kommer säkert katterna att trivas tummenupp.gif Strunt i tanterna och njut istället av det nya boendet, finns nog andra grannar som är betydligt trevligare ...
Sailor Pluto
Ja, vad säger man? Nog finns det många människor som skulle må bättre av att vara mer positiva och se möjligheter istället för problem. Tror nog att er "in-nätade" uteplats kommer att bli riktigt snygg när allt är helt klart och speciellt när murgrönan börjat klättra smile.gif . Själv skulle jag inte ha något emot att se något sådant i grannarnas trädgård!

Tyckte att det var lite komiskt med tanten som blev förbannad trots att hon inte ser er uteplats ens giggle.gif . Låter som ren sympati-ilska (om hon är kompis med granntanten alltså).
Virriz
CITAT (Sailor Pluto @ 19-08-2007, 19:11) *
[

Tyckte att det var lite komiskt med tanten som blev förbannad trots att hon inte ser er uteplats ens giggle.gif . Låter som ren sympati-ilska (om hon är kompis med granntanten alltså).[/color][/font]

Inte så komiskt för oss men... -cry-.gif Kan förstå att det kan verka komiskt utifrån...

Yes, tanterna är kompisar och granntanten var mer lågmäld och den andra bara skrek. Så dom kompletterade verkligen varandra... wacko.gif
Eva i Skåne
Förstår att det inte känns roligt när ni precis kommit till er nya bostad med stora förväntningar, men jag säger som alla andra: Har hyresvärden sagt ja så gör som ni tänkt.
Jag gissar att dagispersonalen kommer bli tacksamma! Och era katter får det bra rolleyes.gif
Chamomille
CITAT (Virriz @ 19-08-2007, 16:58) *
Tack alla ni!

Bifogar en ny bild på hur det är vi försöker göra... Vi har hittat färg som går i ton med övrig färg, och vi har smala reglar. Nätet ska vara grönt och sen finns (och jag ska plantera mer) diverse klätterväxter utanför som jag hade tänkt ska klättra i nätet.

Oj va fint. Där skulle jag vilja bo som kisse...
Björken
Jag säger det samma, tänk att få vara kisse där.
Virriz
CITAT (Eva i Skåne @ 19-08-2007, 21:56) *
Förstår att det inte känns roligt när ni precis kommit till er nya bostad med stora förväntningar, men jag säger som alla andra: Har hyresvärden sagt ja så gör som ni tänkt.
Jag gissar att dagispersonalen kommer bli tacksamma! Och era katter får det bra rolleyes.gif

Nu är det ju så att killen hos hyresvärden som jag frågade han bara svarade "självklart" för han ville inte heller ha katter i sandlådor...
Men nu när jag ringde och berättat vad som hänt sa han "Oj, då måste jag kolla upp vad som gäller" -cry-.gif
Så nu är jag livrädd att de ska komma fram till att det helt plötsligt inte är OK...

Men då är det faan krig, för andra har innätade balkonger, spaljeer i olika trä och olika stora, + att den kärringen som skrek har en katt som går lös och då kan hon räkna med att den ska in!!! ranting.gif

Jag hoppas verkligen att det INTE ska behöva bli på denna "sandlåde-nivå", får besked under dagen troligtvis.
Det var ju avgörande för att vi skulle ta lägenheten, att det var OK att näta in. Och jag kunde i min vildaste fantasi inte vara beredd på att folk skulle bli galna... -cry-.gif
Sailor Pluto
Tanterna kanske blev arga "bara för att", det är ju så jobbigt med förändringar ninja.gif . Har märkt att sådant förekommer en hel del hos folk i alla åldrar och då spelar det ingen roll vad det egentligen handlar om. Fast det finns ingen ursäkt för att vara så otrevliga som de verkar vara....

Om andra har nätat in sina uteplatser/balkonger så borde det väl inte vara någon skillnad för er? På de ställen jag har bott på så har det varit okej med sånt så länge det ser prydligt ut. Hoppas att det ordnar sej nu tummenupp.gif .
Tezzla
Jag har aldrig förstått hur det kan komma sig att det är okej att klä in hela balkongen med spaljéer (som inte alltid är så vackra), använda balkongen som cykelförvaring eller sopuppsamlingsplats, men det är no no no att sätta upp ett nät som i rätt ljus knappt syns unsure.gif
Magdis
Jag håller tummarna stenhårt idag för att ni ska få rätten på er sida! Det vore ju vansinnigt om ni inte skulle få lov. Som Sailor Pluto säger, dessa damer skulle nog klaga på vad som helst bara för att! Den sortens människor finns det tyvärr alldeles för många av. sad.gif
Floppy
Jag tycker också att det bliir kanonsnyggt... tummenupp.gif ...

Jag vart lite osams med en granne tidigare om att 'bostäder' skulle sätta upp två 'gråsuggor' mellan han och mig...

...det gick nämligen och köra runt här tidigare...men det ska inte vara några bilar inne på gårdarna...och utanför mig vart det rena rama E-4:an...bilarna kom farandes runt hörnet så man var tvungen och gå ut försiktigt och kolla om det kom någon...sen var det fritt fram och gå...han sa att han bara körde runt en eller två gånger...när jag satt ute en dag förra året och läste en bok så räknade jag hur många gånger det hade blivit om det var öppet runt...11 gånger... g.gif *hmmm*

Nu har det gått ett år sedan 'gråsuggorna' kom dit och jag har hejjat glatt på grannen hela tiden...nu för ca 2-3månader sedan har han också börjat hejja tillbaka...och han pratar till och med med mig i tvättstugan... bravo.gif

...jag tycker att du ska hejja glatt på grannen varje gång du ser h*n...det finns inget som biter mer giggle.gif
...tillslut så hejjar h*n nog med...
pejori
CITAT (Sailor Pluto @ 20-08-2007, 11:20) *

Om andra har nätat in sina uteplatser/balkonger så borde det väl inte vara någon skillnad för er? På de ställen jag har bott på så har det varit okej med sånt så länge det ser prydligt ut. Hoppas att det ordnar sej nu tummenupp.gif .

Så är det här med tummenupp.gif
helt ok. så länge det inte är för skrymmande.....
så var lugn....du får ha ditt nät trostar.gif
Shangalia
*Skrattar*
Jag tror vissa tanter och gubbar är lite små sura när dom kommer upp i åren,
men jag tycker bara att det är lite små roligt:)
I bland....!

Det här kanske bara är min uppfattning....
Så ta inte illa upp nu, om det skulle vara så att det är nån som gör det!...

Det blev i alla fall Skit mysigt och snyggt!:)
Netha
Ser ju ut att bli riktigt snyggt. smile.gif
Man ska inte bry sig så mycket om vad gnälliga typer säger... de mår oftast inte särskilt bra och måste därför ha någon att ösa galla över.
Då må det handla om nätade balkonger eller vad annat som helst.
Tycker också att du ska göra som någon tidigare sa.. heja på grannen så är ni snart vänner. smile.gif
Vänlighet är dörren till vänskap. wub.gif
Virriz
Åh vad ni alla är snälla och förstående!!
Synd att ni inte var mina grannar! flirting.gif

Nu har jag skriftligt från förvaltare och allt att det är OK med nät så nu kör jag!!
Jag lägger in bilder på färdigt resultat!

smiley_small_hug.gif
Fenja
Åh, vad skönt att du fick rätt i slutändan! Grattis! Bry dig inte om grannarna som bråkar, det finns säkert trevliga grannar där med.
Mvh
Fenja
caprifol
CITAT (Virriz @ 21-08-2007, 08:21) *
Åh vad ni alla är snälla och förstående!!
Synd att ni inte var mina grannar! flirting.gif

... och synd att inte du är min granne! Vi är många som skulle applådera och bjuda på tårta för ett sådant initiativ! Bra att du har klara papper nu, men trist att få klagomål i alla fall.
Sailor Pluto
Grattis smile.gif ! Ska bli kul att se bilder också, så man får lite inspiration.
Lotusblomman
...konstigt annars brukar ju folk gnälla på att katterna går lösa. De borde väl bli glada över ett nät, särskilt om man gör det fint! smile.gif
*Stintan*
Självklart gör du rätt och det blir säkert jättebra med nätet för katterna då kan dom ju åtminstone inte kommao klaga på att dina katter springer omkring o förorenar och stör. Fattar inte att somliga ska klaga på allt grrrr.
Virriz
Nuuuu är det klart!!! Vi tappade sugen ett tag (ganska länge) men nu har vi hängnat in vår uteplats, och katterna är jätteglada! Och vi... rolleyes.gif Men inte två grannar... ranting.gif
Men flera andra grannar kom när vi höll på och tyckte det var jättebra av oss att hägna in för katterna så vi får lyssna på dem!

pejori
Det blev väl bra!!!! tummenupp.gif
Å vad missarna kommer att ha det mysigt där ute rolleyes.gif
Gnällsorkarna vänjer sig väl med tiden whistling.gif rolleyes.gif
Sailor Pluto
Och sur-grannarna stör sej på...? Det där ser ju snyggt ut, bara gnällspikar kan hitta något att klaga på smile.gif . Tror också att katterna kommer trivas därute!
Tezzla
Jamen, det där blev väl bra? Finns väl inget att klaga på där inte!

Men är det bara en del av altanen ni nätat in? Eller tillhör det där lilla "prånget" inte er altan?
Prillan
Visst blev det bra, jag blir glad när djuren får det bra. Gnällkärringarna tycker jag du ska rekommendera att de ska se programmet " Nyberg och Törnblom" på 3:an 21.00 på måndagarna. Där kan de få massor med hjälp hur de ska lösa sina personliga problem, för det är väl det som ligger i botten.
Allt för djuren är min melodi. Stå på er och njut av er fina uteplats!
Floppy
tummenupp.gif ...hur snyggt som helst...och jag håller med föregående talara...att katterna kommer att stormtrivas där...hejja du glatt på surtanterna så blir de nog lite stötta ibörjan men kanske de smällter efter ett tag...och det vore ju ännu mera toppen...om ni blev vänner i slutändan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon