autumnleaf
19-08-2007, 12:02
Vårt jordgubbsland är kaos (första sommaren vi bor här och de före oss har INTE skött landet). Det är fullt av gamla löv och annat jox i botten. Sedan växer plantorna lite hipp som happ...ingen ordning alls.
Hur gör jag nu?
Ska jag klippa ned dem och "städa" i landet?
Eller ska jag låta det vara nu och ta tag i det till våren?
Det går inte att rensa löv och det som ligger i botten pga att det är verkligen trångt och svårt att komma åt utan att skada plantorna. De har ju spridit sig på egen hand lite hur de vill.
Hur gör jag?
Kratta lite försiktigt och ta vara på revorna. Plantera dem i ny jord,. Det går bra att göra det på hösten men det blir inga jordgubbar på plantorna nästa år.
Du kan ta bort alla revor och flytta på eller kassera dem. Är löv från träd som ligger i landet så är det bara bra, det tillför jorden lite mullämnen och hjälper till att hålla fukten. Maskarna brukar vara duktiga på dra ner dem så de försvinner efter ett tag. Om det är plantorna som har en massa torra löv så skulle jag låta dem behålla det över vintern, det ger lite extra skydd till plantorna. Sedan kan du klippa ner dem helt på våren och ta bort allt så skjuter de snabbt nytt grönt. Men gör det inte för tidigt så att rötterna kan skadas av barfrost.
Mvh
Fenja
Lemonne
20-08-2007, 09:23
Plantorna ska helst klippas ned innan augusti, vilket kanske inte är nödvändigt för en hobbyodlare men väldigt bra om man haft problem med insekter eller svampangrepp. Att klippa ned dem på våren har jag faktiskt inte hört att man ska göra tidigare, varför ska man göra det?
Däremot så tycker jag att du ska rensa upp landet någorlunda, jordgubbsplantor är inte känsliga för frost (enbart blommorna). För mycket löv och bråte i landet kan göra så att insekterna frodas och övervintrar - vilket kan resultera i att du inte får några jordgubbar alls nästa år!! Det gör inget om du skadar plantorna lite, de kommer att ta sig till nästa år. Jag lovar! Jordgubbsplantor är en av världens tåligaste växt - växer som ogräs!!
CITAT (Lemonne @ 20-08-2007, 10:23)

Att klippa ned dem på våren har jag faktiskt inte hört att man ska göra tidigare, varför ska man göra det?
För att ta bort de torra löven som fått skydda plantan under vintern.
Mvh
Fenja
autumnleaf
20-08-2007, 11:28
Liten fråga till: Kan man inte klippa ned plantorna nu och "städa" i pallkragarna där de växer. Och sedan täcka landet med något som skyddar mot frosten. Eller går inte det kanske`?
Lemonne
20-08-2007, 19:40
Nej nej nej! Klipp inte ner nu! Då stör du plantorna, det är nu de sätter bär för nästa år!
Och som jag sa tidigare, täck inte, tro mig; varenda jordgubbsodlare drar ut alla gamla hemska löv ur sina åkrar för att minska övervintring av svamp och insekter. En jordgubsplanta är inte frostkänslig, det är bara under blomningen som det är kritiskt vid frostnätter. Det är då man ska täcka, gärna med fiberduk, men löv och gräsklipp fungerar också bra. Bara du inte låter något ligga kvar över vintern.
Det finns undantag; det finns jordgubbssorter som behöver vintertäckning, men jag kan inte tänka mig att dessa sorter finns till försäljning på plantskolor eller blomsteraffärer. Även yrkesodlarna har slutat med dessa sorter (bla Honeoye) eftersom det kräver för mycket med vintertäckning. De vanligaste svenska sorterna trivs bäst om de slipper täckas över vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.