Full version: Vattenväxter
Mr Tobias
Finns det någon vänlig själ därute som skulle kunna tänka sig att skänka bort lite vattenväxter? Har varit ute och letat i naturen men hittar inga. Behöver "syrealstrare" och lite annat.
Jan Lindgren
Hej!
Vänta dig inte att växter tillför nämvärt med syre yill vattnet. På natten förbrukar växterna syre. Behöver du syretillförsel så öka vattencirkulationen. Vattenväxterna tar däremot bort en hel del näringsämnen som du inte vill ha kvar i vattnet.
MVH
Jan Lindgren
Mr Tobias
Nu är det så att min damm är skapad på en gammal stugtomt som saknar el. Och jag har hört att det ska räcka med att ha rätt antal vattenväxter för att få tillräckligt med syre i vattnet så att fisk och andra vattendjur ska trivas där. Har fått stora problem med alger i år och misstänker att det är för att de saknar konkurens från vattenväxter.
MariaS
CITAT (Mr Tobias @ 27-08-2007, 14:12) *
Nu är det så att min damm är skapad på en gammal stugtomt som saknar el. Och jag har hört att det ska räcka med att ha rätt antal vattenväxter för att få tillräckligt med syre i vattnet så att fisk och andra vattendjur ska trivas där. Har fått stora problem med alger i år och misstänker att det är för att de saknar konkurens från vattenväxter.

Det finns en utmärkt syresättande vattenväxt, som dessutom är grön och frodig även vintertid - dikeslånke. Tyvärr är den svår att få tag i handeln. Om du ändå inte har el och kan starta en bra cirkulation i dammen, skulle jag föreslå näckros. Denna underbara vattenväxt täcker snabt ytan på våren och blommar med fantastiska blommor under sommaren. Kan rekomendera en sort som heter 'James Brydon' den är röd och doftar dessutom. Samtidigt får jag rekomendera de välsorterade plantskolorna och handelsträdgårdarna, deras sortiment av vattenväxter brukar vara brett och till bra priser dessutom så här års. Åk och fynda vet jag.
ängsvädd
CITAT (Mr Tobias @ 27-08-2007, 14:12) *
Har fått stora problem med alger i år och misstänker att det är för att de saknar konkurens från vattenväxter.

Helt rätt att vattenväxterna konkurrerar med algerna om ljus och näring. Hör med zooaffärer, akvarieägare om de vill skänka bort andmat som betraktas som ett ogräs. En liten flytväxt. Vattenpest är också snabbväxande.
Chamomille
-fear-.gif Andmat... Det kan du nog FÅ i en Zoo-affär. Vi fick med ett (1) litet blad när vi skaffade akvariet, och det är lögn i h....te att bli av med. Visst, det är vackert men vi får håva upp massor med jämna mellanrum...
Jan Lindgren
Hej!
Det går utmärkt att ha ett rikt djurliv i dammen utan vattenväxter. Det är svårare att ha ett rikt djurliv om du har fiskar i dammen.
Har du gröna svävalger så är daphnier ett bra sätt att bli av med dem. Kräftor plockar upp diverse ätbart på botten och minskar föroreningarna. Andmat är en bra växt om du vill ha bort överskottsnäring i vattnet men för att det ska fungera måste du ofta ta bort en massa andmat så att näringen försvinner från dammen. Kransalger och vattenpest är snabbväxande och tar upp mycket näring. Vänta dig bara inte att växterna syresätter vattnet särkilt bra.. I mina dammar finns det inga växter men tyvärr har jag fått in abborrar i min största damm. Nu är nästan allt intressant djurliv uppätet. Jag hade näckrosor ett tag men de åt kräftorna upp. Dammen med kräftor har jag fått kalka men ankdammen har naturligt surt vatten så det är möjligt att det är därför det inte växer några alger där. De flesta dammar är för små så det är därför det blir så mycket problem med dem.
MVH
Jan Lindgren
Chamomille
CITAT (Jan Lindgren @ 28-08-2007, 21:00) *
Hej!
Det går utmärkt att ha ett rikt djurliv i dammen utan vattenväxter. Det är svårare att ha ett rikt djurliv om du har fiskar i dammen.
Har du gröna svävalger så är daphnier ett bra sätt att bli av med dem. Kräftor plockar upp diverse ätbart på botten och minskar föroreningarna. Andmat är en bra växt om du vill ha bort överskottsnäring i vattnet men för att det ska fungera måste du ofta ta bort en massa andmat så att näringen försvinner från dammen. Kransalger och vattenpest är snabbväxande och tar upp mycket näring. Vänta dig bara inte att växterna syresätter vattnet särkilt bra.. I mina dammar finns det inga växter men tyvärr har jag fått in abborrar i min största damm. Nu är nästan allt intressant djurliv uppätet. Jag hade näckrosor ett tag men de åt kräftorna upp. Dammen med kräftor har jag fått kalka men ankdammen har naturligt surt vatten så det är möjligt att det är därför det inte växer några alger där. De flesta dammar är för små så det är därför det blir så mycket problem med dem.
MVH
Jan Lindgren

Hur kom aborren in där då??
Jan Lindgren
Hej!
Dammen ligger nära en liten å. Abborren måste ha kommit in under en översvämning. Jag upptäckte det inte förrän förrra våren då det plötsligt dök upp tiotusentals yngel. I år har jag släppt i några regnbågar på ett och ett halvt kilo som jag hoppas ska reducera ynglen. Det är nog omöjligt att få bort abborrarna helt. Jag kan inte använda gift då jag använder dammen till bevattning och bad.
MVH
Jan Lindgren
Chamomille
CITAT (Jan Lindgren @ 29-08-2007, 13:17) *
Hej!
Dammen ligger nära en liten å. Abborren måste ha kommit in under en översvämning. Jag upptäckte det inte förrän förrra våren då det plötsligt dök upp tiotusentals yngel. I år har jag släppt i några regnbågar på ett och ett halvt kilo som jag hoppas ska reducera ynglen. Det är nog omöjligt att få bort abborrarna helt. Jag kan inte använda gift då jag använder dammen till bevattning och bad.
MVH
Jan Lindgren

Hej.
Jaha, va roligt (eller inte...). Det måste vara en stor damm? Du kanske kan meta lite på kvällarna?
Tobe3
Mr Tobias: ""Finns det någon vänlig själ därute som skulle kunna tänka sig att skänka bort lite vattenväxter? Har varit ute och letat i naturen men hittar inga. Behöver "syrealstrare" och lite annat. ""

Du kanske inte vet det, men det är inte tillåtet att plocka vattenväxter på annans mark utan tillåtelse. Allemansrätten gäller inte på vattenväxter. ohmy.gif Sen brukar inte markägare vara så noga, men du kanske träffar på nån som inte vill bli av med sina vattenväxter. nono.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon