Full version: ang nattljusen
malin72
jo när jag söker på nattljus tex på AoT så får jag inte fram den jag har tycker jag............mina blir ca 80 cm höga och det stämmer inte med det jag hittar no.gif jag vill alltså försöka komma på vad den heter g.gif
[attachment=6538:blandat_07_255.jpg]
kerstin z5-6
Oenothera biennis -tror jag, en tvåårig sort -ingen av de i AoTs lista alltså
malin72
aha ok tack ...jo det är det nog 2 årig är det ju för nu finns den ju överallt fniss.....men så fin som jag tycker att den är på kvällarna så kommer den att finnas kvar.........nu vet jag ju vad jag ska rensa nästa vår giggle.gif whist.gif
Gossen Ruda
Det är nog snarare jättenattljus. Fast tvåårig är den.
malin72
CITAT (Gossen Ruda @ 20-08-2007, 18:23) *
Det är nog snarare jättenattljus. Fast tvåårig är den.

aha för jag tror nämnligen att jag har 2 olika sorter...dom beter sig olika i växt sättet g.gif vissa har det där upprätta sättet och vissa andra brer mer ut sig men flera kortare stänglar g.gif kruxigt detta dunno.gif
Gossen Ruda
Bilden du lagt ut visar med stor sannolikhet jättenattljus. Den har normalt bara en stängel och är tvåårig, men eftersom naturen är anpassningsbar kan den dels vara ettårig, dels få flera stänglar men det är alltid en huvudstängel. Huvudstängeln kan även få sidoskott. Tror variationerna beror på näringstillgång och fuktighet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon