Full version: Afrikas blå lilja
Elin80
På min Afrikas blå lilja sitter det små "bollar" med frön i. Kan jag så dessa frön? Hur bär jag mig i så fall åt? Ska de torka först?

Har aldrig sått egna frön så jag vill ha all hjälp jag kan få!

/Elin
kerstin z5-6
Javisst -låt de mogna o bli torra så i såjord -liljor tar tid så du ffår börja tidigt om du vill o har ljus -annars kan du nog inte så dem före ljuset återvänder i mars april
Svante är bra på detta -han rek
Så i Januari under 14 timmars ljus. Så får de en smakstart för säsongen. Blöt fröna nån dag och så på lätt dränerat substrat (typ grus+jord) Hög fuktighet+undervärme hjälper till....glöm inte att vädra då och då.
Elin80
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-08-2007, 15:48) *
Javisst -låt de mogna o bli torra så i såjord -liljor tar tid så du ffår börja tidigt om du vill o har ljus -annars kan du nog inte så dem före ljuset återvänder i mars april
Svante är bra på detta -han rek
Så i Januari under 14 timmars ljus. Så får de en smakstart för säsongen. Blöt fröna nån dag och så på lätt dränerat substrat (typ grus+jord) Hög fuktighet+undervärme hjälper till....glöm inte att vädra då och då.

Tack för svaret! Men vad menar du med att de ska mogna? Ska jag låta dem sitta kvar på blomman...och hur vet jag i så fall när de är mogna..?

/Elin
kerstin z5-6
När blomstängeln är vissen torr o brunaktig -ibland rsslar det i frökapslarna .. annars får du klippa av den när det är dags att ta in liljan och låta den eftermogna inne på en tidning
Elin80
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-08-2007, 16:11) *
När blomstängeln är vissen torr o brunaktig -ibland rsslar det i frökapslarna .. annars får du klippa av den när det är dags att ta in liljan och låta den eftermogna inne på en tidning

Okej! Tack så mycket!

/Elin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon