Anki V
Förra året kunde jag i alla fall ta reda på ett litet antal frön, att de var så få skyllde jag på att det var väldigt sent på säsongen som jag kom på att jag vill ha frön.

I år tänkt jag att jag skulle vara i tid…….men fröhusen är tomma ohmy.gif .
Ett ynka frö har jag hittat. Är det kanske så att lavendeln är svår att ta frön ifrån?

Jag beställde för en väninnas räkning lavendelfrön från STA i vintras med det var även där tomma fröhus jag fick.

/Anki
AnnammA
Lavendel är oerhört lätt att sticklingsföröka! Du gör det lämpligast på våren, då du beskär din lavendel. När jag tar sticklingar av lavendel, tar jag "sticklingar med klack; dvs man river bort en stickling från moderplantan, så att en liten bit från moderplantans stam/stjälk finns kvar på änden av sticklingen. Sedan är det bara att plantera sticklingen i en kruka - gärna långt ut i krukkanten och gärna tillsammans med fler lavendelsticklingar - hålla fuktigt och vänta tills nu:sensommaren, då ev dina sticklingar fått rötter, och du kan plantera om i annan kruka eller i rabatten.

Hälsn

AnnA
Anki V
CITAT (AnnammA @ 19-08-2007, 17:36) *
Lavendel är oerhört lätt att sticklingsföröka! Hälsn

AnnA

Ja, det får nog bli så.

Anledningen till att jag ville ha frön är att den här lavendeln verkar väldigt härdig och jag hade lovat att skicka frön norrut (om det blev några) nu får det väl bli sticklingar som skickas till våren i stället.

Jag blir bara så förvånad över att det inte verkar finnas några frön.....jag trodde lavendel var lätt att nalla frön ifrån. Desutom vet jag att den har frön för den självsår sig mellan betongplattorna.

/Anki
kerstin z5-6
kanske släpper de frö jättetidigt ? Jag har den vanliga -fröpåse från nelsons frö -de klarar sig fint i grus
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-08-2007, 18:30) *
kanske släpper de frö jättetidigt ?

Du har säkert rätt!

Jag kanske ska göra med lavendeln som jag gjort med polarblågullet för att kunna kontrollera var fröna tar vägen.

[attachment=6547:polarblågullfrö.jpg]

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Ett experiment......Går det att samla upp fröna i en nylonstrumpa? Arbetshypotes: Ja

/Anki

kerstin z5-6
svar Ja -andra kända medel är gasvävspåse och papperspåse :)Nylonstrumpa var mkt mer inovativt smile.gif
Ciczi
Angående frö och lavendel så kan jag berätta var mina lavendelfrö tar vägen...

En dag när jag stod och stirrade ut genom fönstret såg jag att min relativt stora buske med lavendel for omkring som om det var värsta stormen ute, men det var vindstilla. Så jag kikade närmare och såg att busken vara full av talgoxar som satt i de tunna kvistarna och mumsade fröer. Det var säkert 6-7 fåglar på samma gång. Det var därför som busken såg ut som i storm... biggrin.gif

KAn det vara därför som du inte får några frö Anki V?

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon