lottapotta
Är det någon som kan hjälpa mig med tips?
Jag har en hängfjäderkaragan i min trädgård. Tyvärr är den kal från löv upptill. Den står vid husets nordöstra hörn. Efter vad jag har fått reda på ska den stå soligt, så jag tänkte flytta den (i sept/okt)och se om det blir bättre. I samband med flytten tänkte jag försöka mig på att beskära den, men har inte en susning hur jag ska gå tillväga.
Ska jag gallra den högst upp och toppa, eller hur ska jag göra? Finns det någon chans att lövtillväxten blir bättre då?
lottapotta
Plockar upp denna tråd lite... Skulle verkligen behöva lite hjälp. dunno.gif
Big Gardener
Att den är kal upptill är i sig inget ovanligt och ingen man ska rätta till med beskärning. Här är en vanlig hängkaragan jag har i min trädgård, också i nordöstläge. Som du ser är den också lite kal upptill men har börjat bryta med nya grenar där också, men denna är flyttad i höstas så den har inte riktigt kommit igång med tillväxten.

Eventuell beskärning av hängkaragan gör man av grövre grenar och då hela grenar, ändå inne vid nästa grenfäste. Framför allt om kronan blir för tät. Man ska undvika att skära den i pageform eftersom den då blir alldelles för tät upptill. Beroende på tillväxten och storleken kan man ta 1-3 grenar vartannat år. Ska du dessutom flytta den skulle jag vänta med att beskära den tills den har stått på den nya växtplatsen i åtminstonde en säsong. Generellt behöver växter alla grenar den kan få vid en flytt eftersom grenarna är växtens energiförråd och energiproducent. Denna energi behövs vid en flytt eftersom växten då förlorar stora delar av sitt rotsystem. Tillväxten efter en flytt kan variera och därför är det bra att vara försiktig.

lottapotta
Tack så mycket för svar, Big Gardener!
Jag är tacksam över ditt råd att vänta ett tag med beskärningen om jag ska flytta den.
Jag var på plantskolan och hittade en likadan som jag har, blev överlycklig för att jag kunde artbestämma - hade aldrig sett något liknande förr - och frågade om råd. Där sa de att jag först skulle beskära och sedan flytta den. Jag blev lite skeptisk, men kvinnan framhärdade och jag tänkte att "det är klart att hon vet". Vad bra att jag fick svar här innan jag började beskära. Då väntar jag med detta.
Tänkte flytta den i september, och så beskär jag den nästa år i stället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon