Calintha nepeta,tror att det är trädgårdskyndel,vet någon hur den odlas o hur härdig!
Ophelia
19-08-2007, 18:40
Calamintha nepeta (stenkyndel), det är ju en perenn växt (kryddväxt) och gillar väl lite lagom jordar och är inte så kinkig. Någon härdighet tycker jag att det är svårt att säga då dåligt dränerade jordar med stående blöta och minimalt med täckning under vintern säkert kan ta död på vilken perenn som helst. Kan ju köpas som planta eller dra upp den själv. Trivs bra i sol och är en jättefin växt som passar bra till kanter/låg häck. Mycket blomvillig, doftar och förgyller rabatten med blomning under lång tid. Blir inte speciellt hög, kanske max 35 cm. Finns i ljust violettblå till vit.
Anki V
19-08-2007, 18:50
Hos mig står den i "5 för 100-jord" och "ko på påse" i en upphöjd rabatt. Den blommar från början av juli till slutet av september och blir 60-70 cm hög. Härdig här hos mig i z4-5 i alla fall.
[attachment=6550:stenkyndel__Large_.jpg]
Stenkyndeln är det ljuslila molnet.
/Anki
kira
19-08-2007, 18:57
Tack
Tack för svaren,bor i zon IV så den borde alltså klara sig,blev speciellt förtjust i den vita.Ni har ju fina exemplar,får höra mig för här om jag då köper planta eller skaffar frön,beror på vad som finns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.