Full version: förvirrad
jenan
Hej!
Jag blev med trädgård i vintras och är verkligen nybörjare på detta... Har en kompost (två olika behållare, en vilande) där vi komposterar allt hushållsavfall (frukt, grönsaker, köttrester, hushållspapper). Sen börjar förvirringen. confused.gif Hur snabbt går det för komposten i den vilande jorden att förmultna, hur är det med näringen i den komposterade jorden, är det ok med köttavfall i en kompost (inga problem med lukt...), komposten som vi använder känns Väldigt blöt, gör det något, isåfall vad gör jag åt det?, hur använder jag den färdigkomposterade jorden?..... osv... Hjälp någon!
Nybliven trädgårdsvän sos.gif
HelenN
hej hej!

Kollade på Söderläge och där var det ett kort litet repotage om kompostering. Gå in på svt.se & sök fram programmet Söderläge & titta på programmet från 070808.....där får du bra tips.

Lycka till!
KURT
Är det en öppen eller sluten kompostbehållare? Om man komposterar huhållsavfall kräver kommuen normalt att man har en sluten, isolerad kompostbehållare. Är det alltför fuktigt i en kompostbehållare så kan man tillsätta strö, sågspån eller tidningspapper. Rekommendationen brukar vara att en kompost skall vara fuktig som en urkramad disktrasa.
Kakaduan
Vi försöker hålla lite koll på fuktigheten i våra två komposter. Ibland vattnar vi och ibland strör vi i lite sågspån, löv, ihopräftade barr och småskräp och lägger på om det är för blött. Det där får man känsla för efter ett tag. Vi fyller komposten helt och sedan lämnar vi den att multna i ett år - vänder den ibland bara.

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon