I maj köpte jag en stickling av Passiflora Caerula på Plantagen. Tänkte mig att den skulle växa och klänga runt i växthuset, med vackra blommor. Det började bra, mycket nya blad och flera knoppar.
Plötsligt var bladen borta... uppätna??? En dag förstod jag varför
[attachment=6552:Snigel_på_passi.JPG]
Jädrans odjur!
Men den fortsatte att växa och härom veckan fanns en ny knopp på den bladlösa stammen. Trodde den skulle vissna, hade så´n konstig färg, brunorange. Men den fortsatte att växa och slog ut! MEN, vilken konstig blomma! Så här såg den ut:
[attachment=6553:Passiflora.JPG]
Vad är detta? Vettskrämd passi eller någon ny sort?
Jag har med hjälp av en spansk forumkompis kommit fram till att det borde vara en P.aurantia. Jag tyckte ju att dina blad inte såg ut som caerula, men trodde att det kanske berodde på snigelattacken..men så var det alltså inte..dom på plantagen har gett dig något helt annat..
Hon hade lagt in en bild som hon hade hittat på nätet, och den var så likt din bild att det nästan kunde ha varit samma växt..men lite mörkare färg. Enligt vad jag har googlat mig till så är det en av dom få Passis som kommer från australien och guinea och kan vara från beige till brandgul. du kan läsa mer här...Det var intressant att läsa, och en massa bra råd
http://www.rarexoticseeds.com/Passiflora/G...ntia_Seeds.htmloch här lite mer på svenska
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kjolpassionsblomma
stella08
20-08-2007, 23:42
Det är helt klart aurantia. Jag har också en sådan. Det är en oerhört blomvillig sort. Jag har min inne i söderfönstret och den blommar något otroligt. Blommorna kanske är inte så spektakulära, men mycket graciösa, och det är väldigt fint när de skiftar från limegrönt till orange dagen efter. Var glad att du fick den! Den hämtar sig säkert.
Tack snälla för svar! Visst är det en aurantia

Vad glad jag blir att Plantagen gör ett och annat fel ibland. I detta fallet till min fördel tycker jag.
Hoppas nu att den klarar omställningen från växthus till lägenhet... för den ska jag försöka vårda ömt som krukväxt.
En undran...hur klarar man att ha en passi som "inne" krukväxt?? Behöver den inte en massa frisk luft...för även om den står i ett växthus så blir det ju inte samma sorts värme som inomhus med element och torr luft ??
stella08
24-08-2007, 13:01
Jag är absolut ingen expert på passionsblommor. I början av våren köpte jag 5 pyttesmå sticklingar (mina första) på Weibulls för att se hur det går. Det fanns inga namn på dem, bara "lila", "röd", "orange" osv. Alla visade sig vara mycket fina sorter. De har stått på samma fönsterbräda men betedde sig helt olika. Efter ett tag kändes det som om de vill ut. Knopparna bildades, men en del orkade inte med hela vägen. Så fyra stycken åkte ut på takräcket och då blev det fart på dem. Men aurantia bor kvar hemma och blommar något hysteriskt. Det var fullt med knoppar redan när plantan var 15-20 cm lång och på den vägen är det. Jag gör absolut inget särskilt: svag näring vid varje vattning, solig plats, dusch. Exakt samma behandling fick mina andra passionsblommor, men de presterar helt olika. Den "röda" t ex efter att ha vuxit flera meter bildade sina första knoppar först nu.
Jag ska nog inte utsätta fler passionsblommor för en krukväxttillvaro framöver, men den här behåller jag, för att aurantia (åtminstone min) trivs utmärkt inomhus, och den passar bra som krukväxt. Den är kompakt, bladen är små och nätta i förhållande till blommor och, som sagt, mer blommor kan man inte få...
CITAT (stella08 @ 24-08-2007, 14:01)

Den är kompakt, bladen är små och nätta i förhållande till blommor och, som sagt, mer blommor kan man inte få...
Det måste jag absolut prova!
Så du har inte tänkt ta in dom andra du köpte på Weibulls när sommaren är slut för att pröva, eller har dom gått hädan i regnet??
Mina föddes ju förra året, utomhus, och där har dom varit sen dess.men hade tankar på att ta in dom i höst/vinter, så det var därför jag frågade