Full version: Döda lönn
Utsikten
Jag har en karaganhäck som det växer lönnskott i. Jag klipper och klipper men det kommer ju alltid nya. Finns det något sett att hindra lönnarna från att sätta nya skott utan att skada karaganen?
KURT
Är det rotskott från en lönn? Det är nog inte så mycket att göra. När man planterar en ny häck kan man lägga markväv och plantera häckplantorna i hål i väven. Men det är svårt med en etablerad häck. Man kan försöka "sticka" av lönnskotten en bit ned i jorden med en vass spade.
Utsikten
Nej, inga rotskott.

Det har stått en lönn på tomten men den är nedtagen sedan länge. Skotten kommer väl från den och har fått fäste i häcken då de tidigare ägarna inte var speciellt intresserade av att underhålla trädgården.
KURT
Då gäller de bara att få med så mycket som möjligt av rötterna (näringen) när man skär bort dem. Och på sikt borde det inte vara något problem alls, det är värre med rotskott från ett träd som hela tiden får näring från trädet.
Fenja
Prova att dra upp lönnskotten, då brukar man få med en del rötter. Om det inte är för hårdpackad jord eller för mycket syrenrötter då kanske det blir svårt...
Mvh
Fenja
Blomstertanten
CITAT (Fenja @ 20-08-2007, 08:49) *
Prova att dra upp lönnskotten, då brukar man få med en del rötter. Om det inte är för hårdpackad jord eller för mycket syrenrötter då kanske det blir svårt...
Mvh
Fenja

Var kom syrenrötterna ifrån ? confused.gif

För inte är väl karagan det samma som syren
g.gif

naughty.gif
Fenja
biggrin.gif Nää, naturligtvis ska det stå karaganrötter! Tätt i filtret mellan tanke- och skrivorganen eller något!!
Mvh
Fenja
Sommartorparn
om du ringbarkar den och sedan låter den självdö?

Annars finns nåt som heter Ecoplug, som innehåller Roundup som man slår in i stumpen efter man har skurit bort lönnen. Den tar död på roten utan att du får R.... på andra växer.
RibesRubusVitis
Eller pensla det där läskiga preparatet på bladen en torr, vindstilla dag, så drabbas inga andra växter.
I annat fall får du kontakta en lönnmördare…
KURT
CITAT (Sommartorparn @ 20-08-2007, 09:29) *
om du ringbarkar den och sedan låter den självdö?

Annars finns nåt som heter Ecoplug, som innehåller Roundup som man slår in i stumpen efter man har skurit bort lönnen. Den tar död på roten utan att du får R.... på andra växer.

Det kan man knappast "slå in" plugg i rotskott som kanske är mindre än 1 cm i diameter! Dessutom finns det uppenbar risk att det sprids och skadar karaganhäcken.
Sommartorparn
CITAT (KURT @ 20-08-2007, 13:55) *
Det kan man knappast "slå in" plugg i rotskott som kanske är mindre än 1 cm i diameter! Dessutom finns det uppenbar risk att det sprids och skadar karaganhäcken.

Jamen..... lönnar gör väl inga rotskott (?)..... däremot är dom ena hejare på att fröså sig........... och hur skulle giftet kunna hoppa över på karaganen?
Utsikten
Oj vad många svar. Jag ska försöka gräva upp dem lite försiktigt och se hur det går. Det är med lönnmördaren var kul. Känner du nån? biggrin.gif
Tesa
CITAT (Sommartorparn @ 20-08-2007, 19:24) *
Jamen..... lönnar gör väl inga rotskott (?)..... däremot är dom ena hejare på att fröså sig........... och hur skulle giftet kunna hoppa över på karaganen?

Ja..jag tänkte precis det samma..inte skjuter väl lönn rotskott?? Det borde gå att ta död på plantorna om man klipper av dem vid markytan...det gör iallafall jjag och då brukar de inte komma sig igen...såg däremot på ett lite större exemplar att det kommer nya skott men den var avklippt ca 15 cm över mark..
Susanne i Linköping
Lönnar i häcken har jag med, min taktik just nu är att ringbarka och försöka hålla efter småskott som kommer nedanför ringbarkningen. Men tipset att klippa i marknivå ska jag definitivt testa!

De minsta kan man mycket riktigt dra upp, men inte de som är stubbskott på tidigare avklippta plantor, de har för stora rötter.

Lönnar verkar svåra att ringbarka, det kommer hela tiden nya småskott nedanför där man skurit.
Cilla
Jag har samma erfarenhet om lönnskott, de små är svåra att ringbarka med gott resultat. Däremot tycker jag inte att det är ett särskilt stort jobb att knipsa av lönnskotten en eller ett par gånger per säsong ens i långa häckar. Hur många klipp rör det sig om per år i din häck? Kanske kan du ta det som ett naturligt inslag i trädgårdssysslorna, liksom det är med annat ogränsrensande.

Lönn förökar sig mest med stubbskott och som fröskott. De är duktiga på att fröföröka sig. Jag får själv mängder av lönnplantor i trädgården varje år. Vissa fina exemplar sätter jag i kruka och experimenterar med, t ex att ympa dyra lönnarter på. Några skott sätter jag ur på ställen där jag tycker att det kan bli bra med en praktfull, höstsprakande lönn.
Utsikten
Cilla; de tidigare ägarna har inte brytt sig nämvärt om trädgården varför lönnarna har växts sig ganska stora, upp till 1-1½ meter. Hade det bara varit att knipsa dem hade jag väl inte brytt mig så mycket. Som du säger, det kan bli ett naturligt moment i trädgården. Tyvärr blir det ju stora hål i häcken som jag inte är speciellt förtjust i :/
Cilla
Jag förstår. Och en blandhäck karagan-lönn blir inte världens bästa heller, lönnarna brukar konkurrera ut karaganen så att det uppstår hål, och när man beskär båda så blir lönnarna så småningom en tjock stam med lite spret på toppen.

Kanske är det bästa att såga ned lönnarna till backen och åtminstone bartannat år göra likadant, så stjäl de inte ljuset för karaganen. Alternativet är att låta det bli blandhäck under ett tiotal år och sedan starta om alltihop. Eller att göra det pirrliga och delvis tunga jobbet att ta bort endast lönnplantorna, men det är inget jag skulle ge mig in på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon