|
snillan
19-08-2007, 20:01
Hej
Jag vill gärna ha tips på länkar där jag hittar skötselråd för Olivträd, citronträd, Limeträd. Jag har själv sökt på nätet om Olivträdet men hittade ingen bra sida med skötselråd. Jag behöver tips om övervintring av dessa, samt beskärning mm.
Tacksam för era tips !
Snillan
Alexander-VG-zon3
19-08-2007, 20:16
oliver är min grej ,så jag ska ge dig skötsel råd för den
olivträd ska du inte ha inne , kvittar vad andra säger kvittar vad dom säger här på odla eller där du köpte oliven den ska inte vara inne bara på vintern inne men inte annars .
vilken zon bor du i ?
för ett friskt olivträd vill den vara ute så mycket det går . du tar ut den tidigt på året ( när norr håller ca +5c 0c ) sen går det under -10c på våren på natten tar du in det igen . i början ställer du den i skuggan sen i april-maj kan du sätta den i väst-söder omplantering i feb-mars ,under sommaren göda den som alla andra växter och ge rikligt med vatten men låt torka upp jorden den ska ha ska vara grus blandad jord som innehåller kalk och järn vill stå varmt och soligt . sen skynda inte med att ta in trädet på hösten då den behöver frost för att blomma i maj året därpå så tills natt temperaturen kryper under -10c en längre tid så ställ den i vintervila men under hösten så ha den ute även om det är frost på dagen bara du skyddar eller tar in den om det blir under -10c . sen väl inne i vintervila ska den sova i 0c +5c max +10c på dagen går det över +10c behövs extra ljuse . sen gör du om allt igen när du kan ta ut den . den blommar i maj-juni . beskärning behövs inte på krukodlade oliver . vill man kan man toppa dom och stamma upp dom plus ta veck döda grenar . bor du i zon 1 kan du plantera ut din oliv på södersidan . där du under vintern virar in den i grönvinter väv eller fiberduk och sen tar du av skyddet när den värsta vinterkylan är över . jag har 2på friland och en i kruka , den klara ca -15c -12c .
lycka till .
kerstin z5-6
19-08-2007, 20:36
Citrus får Hamilton svara pågenerellt , men mina mandarinträd åker ut i maj -in i september -z6 -okt -april lysrör 14 tim / dag -citrusnäring -Jag har massor av minimandariner på trädet nu
Lady Hamilton
20-08-2007, 07:25
Jaha jag skulle alltså tipsa dig om Citrus länkar  Dessa 2 kunde jag finna i "brådrasket" (lägger in fler om jag hittar) Men vi är flera här på Odla som odlar Citrusar med framgång så funderar du över något speciellt så är det bara att fråga Är det så att du vill ha tips på hur du skall få frukt på Olivplantan så kan du PM:a mig Citrus 1Citrus 2
Irene_L
20-08-2007, 15:11
[quote name='flaxss' date='19-08-2007, 21:16' post='651792'] oliver är min grej ,så jag ska ge dig skötsel råd för den olivträd ska du inte ha inne , kvittar vad andra säger kvittar vad dom säger här på odla eller där du köpte oliven den ska inte vara inne bara på vintern inne men inte annars . Men nu förstår jag inte  Varför ska snillan inte lyssna på vad andra säger här på odla? Om det finns fler som har lyckats med olivträd och kanske har andra råd så är det väl bra att få höra dom råden också  Sen får väl snillan avgöra vilka råd som passar henne.
titti49zon6
20-08-2007, 16:14
Förlåt ,men nog tycker jag att man ska ta råd av andra flaxx  Oliv är ju en vedartad växt och då beror det väl på vart i vårt avlånga land man bor. Du bor i z1 och jag i z6 och skulle jag lyda dina råd så skulle jag inte ha nån oliv kvar om jag inte får veta hur jag skall vinterförvara den  Nu har jag ingen, men har haft en som dog under vintern så jag skulle vilja veta hur jag skall förvara den under vintern...har minusgrader flera månader i rad så jag kan inte lyda dina råd
Alexander-VG-zon3
20-08-2007, 16:25
CITAT oliver är min grej ,så jag ska ge dig skötsel råd för den olivträd ska du inte ha inne , kvittar vad andra säger kvittar vad dom säger här på odla eller där du köpte oliven den ska inte vara inne bara på vintern inne men inte annars .Men nu förstår jag inte  Varför ska snillan inte lyssna på vad andra säger här på odla? Om det finns fler som har lyckats med olivträd och kanske har andra råd så är det väl bra att få höra dom råden också  Sen får väl snillan avgöra vilka råd som passar henne.  kanske va lite för egenkär ber om ursäkt för det ,, men många här inne och på plantskolor . vet inte vad som är bäst för en oliv utan sätter den inne året runt vilket inte funkar för vuxna oliver . därför så säger jag så dom som säger man ska ha den inne året runt har fel .alltså det jag menar man ska inte lyssna på folk som säger att dom har dom inne året runt och säger att dom får friska oliver . bara där jag menar att man inte ska lyssna på folk . övriga skötsel råd är både bra och lärorikt . CITAT Förlåt ,men nog tycker jag att man ska ta råd av andra flaxx  Oliv är ju en vedartad växt och då beror det väl på vart i vårt avlånga land man bor. Du bor i z1 och jag i z6 och skulle jag lyda dina råd så skulle jag inte ha nån oliv kvar om jag inte får veta hur jag skall vinterförvara den  Nu har jag ingen, men har haft en som dog under vintern så jag skulle vilja veta hur jag skall förvara den under vintern...har minusgrader flera månader i rad så jag kan inte lyda dina råd nu skrev jag bara för dom i zon 1 , läser du noga står där hur man vinter förvara den inne under vintern . läs gärna en gång till . som jag skrev den ska ha minus ner till -1c -5c flera dagar för att få en bra blomning .
Alexander-VG-zon3
20-08-2007, 16:40
lite bilder på mina oliver . och den jag har ute och den jag har i kruka har frukter och trivs väldigt bra . varför trivs dom bra ?? jo att jag har dom ute större delen av året . den ena tar jag då in på vintern . [attachment=6576:trädgård_963.jpg] [attachment=6577:trädgård_964.jpg] [attachment=6578:trädgård_965.jpg] CITAT (titti49zon6 @ 20-08-2007, 17:14)  Nu har jag ingen, men har haft en som dog under vintern så jag skulle vilja veta hur jag skall förvara den under vintern...har minusgrader flera månader i rad så jag kan inte lyda dina råd , tro du missuppfattade mig lite fel . skrev enbart dom i zon 1 kunde prova ha dom ute inte dom i zon 6 . såhär ska du göra under vintern med den . funkar lika bra uppe i norr som i söder . ''sen skynda inte med att ta in trädet på hösten då den behöver frost för att blomma i maj året därpå så tills natt temperaturen kryper under -10c en längre tid så ställ den i vintervila men under hösten så ha den ute även om det är frost på dagen bara du skyddar eller tar in den om det blir under -10c . sen väl inne i vintervila ska den sova i 0c +5c max +10c på dagen går det över +10c behövs extra ljuse'' .
snillan
20-08-2007, 21:16
Tack alla som svarat på mina frågor, Jag bor i zon 3 (tror jag) Mälardalen. Flaxx du lyckas verkligen ta jättefina bilder på dina växter, har sett fler av dina bilder. Efter att jag läst era svar var jag ut och tittade till mitt lilla olivträd och jag har faktiskt också en oliv  på mitt träd. Om jag nu fattat era råd riktigt gällande oliv så ska den stå ute så den får en frostknäpp ner till - 10 grader är OK, men hur länge bör den stå ute i minusgrader, eller skall den bara utsättas kort för en frostknäpp och sedan tas in över vintern ? Om jag förvarar den i ca 5 grader, kan den stå mörkt om jag förstår rätt, och inte vattnas för ofta ?? Angående citron och lime: Jag köpte plantor av dessa via nätet, som leverarades sent eftersom det var utförsäljning, i början av juli tror jag det var, de är ca 15-20 cm höga. Hur vinterförvarar jag dessa bäst, kan jag ha dem i rumstemperatur eller hur gör jag ? Tack alla för era svar och tack Flaxx för dina underbara bilder . Snillan
Lady Hamilton
21-08-2007, 10:34
CITAT (snillan @ 20-08-2007, 22:16)  Angående citron och lime: Jag köpte plantor av dessa via nätet, som leverarades sent eftersom det var utförsäljning, i början av juli tror jag det var, de är ca 15-20 cm höga. Hur vinterförvarar jag dessa bäst, kan jag ha dem i rumstemperatur eller hur gör jag ? Snillan Den optimala är placering i ca +10° under lysrörsbelysning inne i ditt Orangeri. Vill du förvarar dem i rumstemperatur ställ dem i ditt ljusaste fönster och duscha plantorna i mellanåt för att minska risken för ohyre angrepp,vilket är lätt att få i torr rumsluft
snillan
21-08-2007, 10:58
Lady Hamilton jag önskar verkligen att jag hade ett orangeri, en vinterträdgård där jag kunde sitta året runt invirad i en filt och titta på mina växter, men det enda jag har är ett växhus från Willab som fortfarande !!!!!! ligger nedpackat sedan maj  i sin förpackning som den levererades i. Maken måste förbättra en gjuten platta där jag tänkt ha det stå, jag har ju köpt vindruvor, oliv, citron, lime, och även fått lite andra roliga växter från min dotter som läste en kort kurs i trädgård i skolan i våras, papaya, mm, samt ett 25 tal olika pelargoner allt införskaffat i våras för att fylla mitt vackra växthus.............. Tyvärr har vi en massa andra projekt som jag ville skulle avslutas innan växthuset påbörjades, och mitt i allt köpte vi ett sommarhus i juli som vi tillbringat mesta tiden i sedan dess så tiden räckte inte till. Detta växthus skall iof inte vara uppvärmt på vintern så det går ändå inte att vinterförvara så mycket i det även om det hinns med i höst. Så jag väljer nog att övervintra citron och lime inne i fönstret i stället. Snillan
Lady Hamilton
21-08-2007, 11:08
Ber så mycket om ursäkt  jag blandade i hop dig med en annan (katten-46) läste fel i hastigheten era sinaturer är ju så lika  ...............
Jag har ett apelsinträd i västerfönster. Det står där hela året och blommar så fint och får små apelsiner.
När jag köpte apelsinträdet följde det med en instruktion:
Placera plantan ljust....ej nära element Sommartid kan den placeras ute i soligt läge, men ska sakta vänjas vid solen. Vattna ordentligt när ytan är torr. 1 ggr/dag sommartid och 2:a el. 3:e vecka vintertid. Gödsla 1 ggr/vecka.
Blommar vår och sommar.
Om plantan ej blommar i september.....sluta gödsla.
Planta med blommor eller frukt placeras ljust inomhus under vintern.
Planta utan frukt placeras ljust men kallt ca 10-15°. Vattna sparsamt för att främja knopptillväxt.
Klipp plantan på våren.
Man kan alltså sköta den på olika sätt men med bra resultat.
Alexander-VG-zon3
21-08-2007, 15:23
CITAT (snillan @ 20-08-2007, 22:16)  Tack alla som svarat på mina frågor, Jag bor i zon 3 (tror jag) Mälardalen. Flaxx du lyckas verkligen ta jättefina bilder på dina växter, har sett fler av dina bilder. Efter att jag läst era svar var jag ut och tittade till mitt lilla olivträd och jag har faktiskt också en oliv  på mitt träd. Om jag nu fattat era råd riktigt gällande oliv så ska den stå ute så den får en frostknäpp ner till - 10 grader är OK, men hur länge bör den stå ute i minusgrader, eller skall den bara utsättas kort för en frostknäpp och sedan tas in över vintern ? Om jag förvarar den i ca 5 grader, kan den stå mörkt om jag förstår rätt, och inte vattnas för ofta ?? Angående citron och lime: Jag köpte plantor av dessa via nätet, som leverarades sent eftersom det var utförsäljning, i början av juli tror jag det var, de är ca 15-20 cm höga. Hur vinterförvarar jag dessa bäst, kan jag ha dem i rumstemperatur eller hur gör jag ? Tack alla för era svar och tack Flaxx för dina underbara bilder . Snillan du kan ha din oliv ute flera nätter ner till -5c och kanske bara ett par på -10c . -10c är inget tvunget men en sådär månad med lätt frost behövs för att den ska blomma rikligt . sen tar du ut den i norr lika tidigt och det gör inget om det kommer en frost natt på -5c -10c på våren bara det inte går under -10c när den står i kruka . viktigt när du tar ut den på våren att du sätter den i totalt skugga sen i maj kan du flytta den till soligare . är det 0c +5c behövs inget ljuse . jag har provat ha oliver inne på sommaren och hösten och vintern , oliven mådde inte bra inne och till sist dör dom .så ha den ute så mycket du går men inte hela vintern . lycka till med din oliv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|