3 liter avsvalnad havregrynsgröt, ca 6 dl vatten, 100 gram jäst, 2 dl rapsolja
olika mjölsorter, jag hade i grahamsmjöl, rågsikt, fullkornsvetemjöl.
Degen får vara lite lösare än till vanliga limpor. Jag kör den 7 min i assistenten.
Jäs degen i 30 min, häll den i 2 smorda och mjölade långpannor
låt jäsa ca 30 min och grädda sedan i 200° i mitten av ugnen 40 -50 min.
Jag delar bröden och låter dem torka i några tim innan jag förpackar och fryser.
Fåglarna älskar det och det kostar bara en bråkdel och är nyttigare än t.ex fralla som många matar med.
Nästa gång ska jag blanda i solrosfrön i degen.
Dagens bak.
[attachment=6556:Fågelbröd_19_8_07.jpg]

Fin idé!
Vad härligt det måste vara att få vara fågel hemma hos dig, Netha. Hembakat, minsann!
Men jag förstår inte riktigt... Varför baka? Blanda ihop, knåda och låta jäsa flera gånger och sedan grädda... Varför inte bara blanda ihop lite frön och eventuellt knåda in det i lite flott?
Nog för att jag gillar småflåglar, men jag skulle nog inte sätta igång storbak
sommartid för deras skull
CITAT (Tezzla @ 19-08-2007, 23:14)

Men jag förstår inte riktigt... Varför baka? Blanda ihop, knåda och låta jäsa flera gånger och sedan grädda... Varför inte bara blanda ihop lite frön och eventuellt knåda in det i lite flott?
Nog för att jag gillar småflåglar, men jag skulle nog inte sätta igång storbak
sommartid för deras skull

Samma här. Visst är fåglar fina, men deras avföring är ofta smittad och förorenar en hel del.
Jag tycker att det låter som ett utmärkt bröd även för människor.
När det gäller fågelmatning, så gör man det ju ändå främst för sitt eget nöje. Har man dessutom nöje av att baka, och det tycker väl egentligen ALLA är roligt, så är det väl bara bra om man kan kombinera dessa nöjen!
Chamomille
20-08-2007, 06:43
Tack (igen) för receptet. Det ska jag göra. Jag har massor av ingredienser. GI-prylar...Då får vi smala fåglar!!!
Hjärtat på rätta stället Netha.
Jag önskar jag vore fågel utanför ditt köksfönster.
Jag har matat fåglar i många år med fågelfrö, överblivna kakor, fröer som jag blandat i kokosfett, ja allt man kan ge fåglarna.
Men så ett år fick vi möss i förrådet och då tipsade flera om att det berodde på matningen av fåglar. Mössen älskar tydligen det som ramlar ner på marken.
Med sorg i hjärtat slutade jag........men talgbollar hänger jag ut i alla fall.
Annars kunde du ha tagit mössen med fälla och hängt ut dem också som fågelmat! Det finns många fåglar som äter möss, inte bara traditionella rovfåglar & ugglor.
Tack Alba!
Vi har inte sett till några möss på ett par år, fastän det alltid ramlar en massa frön också på altangolvet.
Just nu är det också strykande åtgång på talgbollar och solrosfrön som ICA hade plockat fram.
Kurt.. Inte kan man väl ta såna söta i fällor.
[attachment=6582:mus.jpg]
Hannele
20-08-2007, 22:56
CITAT (Netha @ 19-08-2007, 21:33)

kostar bara en bråkdel och är nyttigare än t.ex fralla som många matar med.
Fåglar mår väl inte speciellt bra av fralla?
Chamomille
21-08-2007, 03:51
CITAT (Netha @ 20-08-2007, 22:08)

Tack Alba!
Vi har inte sett till några möss på ett par år, fastän det alltid ramlar en massa frön också på altangolvet.
Just nu är det också strykande åtgång på talgbollar och solrosfrön som ICA hade plockat fram.
Kurt.. Inte kan man väl ta såna söta i fällor.
[attachment=6582:mus.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.