Maria_z5
Nu har jag köpt älgjorden så nästa säsong slipper jag förhoppningsvis "usch och fy"-jorden.

Jag undrar om det är nematoder i den här jorden från början så jag ska akta den för frost eller om jag måste köpa det till? g.gif

/Maria

Anki V
Nej, det är inte sorgmyggenematoder i "älgjorden".

Vilken jord är "usch och fy"-jorden? g.gif

Jag har använt så många olika sorters jord och bladar man den med "halksand" vilket jag även gör med älgjorden, så blir de jag har provat aldeles utmärkta. Jag har till och med sått i vanlig plantjord uppblandad med "halksand" utan att märka att plantorna tar sågon skada.

Vad jag menar är att fröet behöver inte så mycket mer än ett "substrat" att gro i, sedan är det ska skolas om .....då behövs bra jord.

/Anki
Maria_z5
"usch och fy"-jorden är billig såjord som det gror andra saker i än just de frön man har satt och som även beter sig konstigt på andra sätt. wink.gif

/Maria
Lady Hamilton
Nematoderna köper man separat och vattnar ut i jorden tummenupp.gif
Maria_z5
Jo, jag vet men finns den inte färdigbehandlad??
ingrid fuxwall
CITAT (Maria_z5 @ 19-08-2007, 22:22) *
Nu har jag köpt älgjorden så nästa säsong slipper jag förhoppningsvis "usch och fy"-jorden.

Jag undrar om det är nematoder i den här jorden från början så jag ska akta den för frost eller om jag måste köpa det till? g.gif

/Maria

Berätta gärna mer om älgjorden, har aldrig hört talas om den
Maria_z5
Det är den jorden som vi verkar haft mest positiva erfarenheter av efter att ha stött och blött frågan under våren i några trådar här.
Jag tror att det är firman Hasselfors och så är det en älg på påsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon