Full version: fjäril
vindspel
Vad heter denna fjäril, förrutom Knut. g.gif

Man kan se den tydligare om man dubbelklickar på den.
Lars-Olof Arvids
Det är en tistelfjäril. De övervintrar inte i Sverige - knappast ens i Europa - utan är bofasta i Nordafrika och Mellanöstern. Vissa år drar de norrut i enorma mängder, men de tistelfjärilar vi ser på försommaren kommer sällan direkt från Afrika utan är en andra generation som har kläckts i Mellaneuropa. De som man ser nu på sensommaren är kläckta i Sverige. I juni såg jag en massförekomst av tistelfjärilar, och enligt tidskriften Fauna och Flora har sådana förekommit på många håll i Sverige i år. Ganska fascinerande tycker jag.

Olle
vindspel
Tack så jätte mycket för svaret och historien bakom det. thanks.gif
Gossen Ruda
Enligt Europas fjärilar skall den vara bofast i södra Europa, vem som har rätt vet jag inte. Kan ju tillägga attden hittats på Island så en långflygare är det.
Inga från Närke
Förlåt om jag använder din tråd men jag har samma problem med en fjäril. Kan detta vara samma sort tro?
Ser inte ut som en nässelfjäril i alla fall.

[attachment=7407:2007_09_...s_bild_1.JPG][attachment=7406:2007_09_...s_bild_2.JP
G]
Piccante
CITAT (Inga från Närke @ 14-09-2007, 21:20) *
Förlåt om jag använder din tråd men jag har samma problem med en fjäril. Kan detta vara samma sort tro?
Ser inte ut som en nässelfjäril i alla fall.

[attachment=7407:2007_09_...s_bild_1.JPG][attachment=7406:2007_09_...s_bild_2.JP
G]

Du har en amiral Vanessa atalanta på dina fina bilder smile.gif
Inga från Närke
Tack Markus_H.

Är den ovanlig i mina trakter Närke?
Piccante
CITAT (Inga från Närke @ 15-09-2007, 17:19) *
Tack Markus_H.

Är den ovanlig i mina trakter Närke?

Den är nog inte ovanlig i Närke. Enligt Artportalen så har den rapporterats in 61 ggr under år 2007 i Närke.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon