Full version: Krasse
akagebeck
Hej!
Jag frösådde krasse, sån där med orange och gula blommor, i en stor kruka i juni och förväntade mig att de skulle "välla ut" ur krukan och slingra sig vackert nerför en liten sluttning och täcka marken. Så som jag sett att de kan göra. Men min krasse växer dåligt och ser risig ut med torkade blad och gulvita stjälkar och små blad.

Nåt tips om vad som är fel? Har varit lite försiktig med gödselvattning eftersom jag läste att gödsling minskar antalet blommor.. kanske var jag ändå för snål?

Chamomille
CITAT (akagebeck @ 20-08-2007, 00:28) *
Hej!
Jag frösådde krasse, sån där med orange och gula blommor, i en stor kruka i juni och förväntade mig att de skulle "välla ut" ur krukan och slingra sig vackert nerför en liten sluttning och täcka marken. Så som jag sett att de kan göra. Men min krasse växer dåligt och ser risig ut med torkade blad och gulvita stjälkar och små blad.

Nåt tips om vad som är fel? Har varit lite försiktig med gödselvattning eftersom jag läste att gödsling minskar antalet blommor.. kanske var jag ändå för snål?

Min är likadan. Sitter i en stor kruka och ser ut som f...n. Inte rolig alls. Förra året planterade jag krassen i "landet" och då blev den jättefin. Den växte över i potatislandet och blev hur stor som helst. Jag tror att dom inte trivs i "kruka".
Fenja
Ge den en massa gödsel! Krasse trivs utmärkt i kruka men man för gödselvattna den varje gång man vattnar eftersom den är näringskrävande och suger ut jorden snabbt. Att blomningen skulle avta är en gammal skröna som inte stämmer alls!
Mvh
Fenja
Chamomille
CITAT (Fenja @ 20-08-2007, 08:43) *
Ge den en massa gödsel! Krasse trivs utmärkt i kruka men man för gödselvattna den varje gång man vattnar eftersom den är näringskrävande och suger ut jorden snabbt. Att blomningen skulle avta är en gammal skröna som inte stämmer alls!
Mvh
Fenja

Okej. Då ska jag gödsla igen. Jag har 3 krukor (stora) med "blomman för dagen" luktärtor och krasse. Blomman för dagen har klättrat upp i taket, luktärtorna växer runt sig själva och krassen ser ut som.... Ja, f..n.
Lemonne

Det gör min krasse med, ser ut som f-n. Igår upptäckte jag att de var fulla av larver, gröna med svarta prickar på. Suck...
Fenja
CITAT (Lemonne @ 20-08-2007, 10:31) *
Det gör min krasse med, ser ut som f-n. Igår upptäckte jag att de var fulla av larver, gröna med svarta prickar på. Suck...

Plocka bort och krossa så många du kan, de käkar bladen på nolltid. Tror att det är kålmasklarver, men jag kan minnas fel.
Mvh
Fenja
lissa
Mina är lika trista dom..har t om slitit bort flera stycken.. Jag hade hört att dom ine ville ha en nringsrik jord, och dom har alltså inte fått mycket näring alls..undrar just om det är för sent att sätta en ny uppsättning..men med det kalla vädret vi har nu är det kanske bäst att vänta och lära till nästa år.. smile.gif
evelina
Jag har hört precis likadant att man inte ska gödsla för då blir det bara en massa blad så i år struntade jag att gödsla.

Mina frön har jag från början fått av Fenja. brokbladig krasse som ser ut så här den börjar väl att avta i blommning nu
men har blommat otroligt fint i sommar.

Mvh Evelina

[attachment=6588:CIMG1892.JPG]
Leyka
Har två uppsättningar krasse i år. Den ena planterade jag i kruka, ser halvdöd ut, alldeles gul och vissen!

Den andra planterade jag i en av rabatterna där jag blandat kogödsel i jorden tidigare. Den "busken" fick jag flytta över i ett kar efter ett tag eftersom den ganska snart täckte hela rabatten. Blommar helt otroligt och har aldrig lyckats få upp så fin krasse innan!

Så min slutsats är, ju mer kogödsel, desto större krasse och desto fler blommor....
CarinaA
mad.gif Så trista blev mina krasse också i år... Kanske den dåliga sommaren har bidragit till en sämre blomning, för jag gav inte krassen näring förra året heller och då var den fin. Nästa år chansar jag inte.

Mvh C
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon