Susanna
20-08-2007, 07:56
Hej!
Håller på med planeringen inför växthusets vintersäsong.
Är det någon som har köpt bubbelplast från andra leverantörer än Willab och Classicum? Är den lika bra? Finns ju t ex Lilon, Papperskungen, Shurguard etc.... De är ju betydligt billigare.....
Finns inget skäl att betala mer än nödvändigt!! Jag köper från ett ställe i Borås.
Mvh
Fenja
Elisabeth-Västkustkolonisten
20-08-2007, 09:27
Jag köpte hos f.d. Weibulls i Partihallarna i göteborg. Dom hade det på rulle och man kunde köpa exat den mängd man behövde.
Kommer just nu inte ihåg vad affären heter nu
Elisabeth
ogräset
22-08-2007, 10:39
Hej Fenja
Jag ser att du har skrivit ett svar till Susanna om bubbelplast, men jag undrar var i Borås du köpte plasten och vad den kostar hur många meter det var.
MVH Birgitta
CITAT (ogräset @ 22-08-2007, 11:39)

Hej Fenja
Jag ser att du har skrivit ett svar till Susanna om bubbelplast, men jag undrar var i Borås du köpte plasten och vad den kostar hur många meter det var.
MVH Birgitta

Jag har pmat dig Birgitta!
Mvh
Fenja
Mu i myllan
24-08-2007, 07:28
Jag köpte en hel rulle, tror det var 50 kvm för 300:- hos en pappersgrossist i Jönköping. Obs att det ska vara den plasten med 30mm bubblor. Den ger bäst isolering
Jan Lindgren
27-08-2007, 21:30
Hej!
Tänk på att bubbelplasten ska vara UV-stabiliserad annars håller den inte länge. Det finns bubbelplast som är avsedd för emballage och den är nog inte UV-stabil.
MVH
Jan Lindgren
Kjellepelle
27-08-2007, 21:55
Hej. www.tradgardsteknik.se är ett ställe där proffsen handlar har jag hört.
Mu i myllan
29-08-2007, 15:09
Troligen har du rätt i att den plast jag köpt inte är UV-beständig men den klarade sig hela förra vintersäsongen i mitt uterum (där jag gjorde ett förvaringsutrymme för pelargoner et c, innan jag fått upp mitt växthus) utan att förändras ett dugg. Solen är ju inte så stark på vintern och jag har en vag aning om att UV-strålarna inte tar sig igenom glas??? Plasten sitter ju på insidan. Under alla omständigheter är det ganska knepigt att förvara plasten när den väl blivit tillklippt så ekonomiskt och praktiskt är det nog värt en hel del i alla fall. Någon som vet hur det förhåller sig?
Jag är 99,9% säker på att det faktiskt är som du skriver att UV-stråla inet tar sig genom glas. Du får ingen färg om du solar bakom glas...
Beroende på hur man sätter upp plasten kanske det inte är det optimala, men billig bubbelplast finns bl a hos Prytzlar AB:
http://shop.prytzlar.com/se/grp/bubbelplast.php(45 kvadratmeter för 239kr)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.