Full version: Klätterros i kruka?
Nybörjar-Linda
Hej, Funderar på klätterroser som ska få klättra på spaljé mot vår husvägg. Marken invid huset är dock stenhård nästan som cement unsure.gif så jag undrar om man kan sätta rosor i en större kruka och därifrån låta dem klättra? Behöver jag göra något med krukan på vintern i så fall, typ linda in den i något isolerande?
kerstin z5-6
Det beror på -här är det svårt med sådant, krukan bottenfryser med eller utan iso .. bor du i z1 kaaanske -men jag rek att spetta upp en grop o fylla med ny bra jord
Kajsa
Håller med Kerstin, det blir bara en nödlösning med en kruka även om den är stor, klätterrosor vill ha lite plats för rötterna. Och så ska krukan vara frostsäker och lindas in men bubbelplast osv. tror man tröttnar i längden. Får du till en bra grop med 50 l jord är det mycket bättre.
Nybörjar-Linda
Tack för era svar! Skönt att ha "experter" att fråga :-) Då ska jag ta fram spettet och göra ett försök. Det blir åtminstone en Constance spry som jag sett Kerstins vackra bilder av. Vad tror ni om Veilchenblau en bit ifrån? Eller snyggare med någon vit sort?
Kajsa
Du väljer vad du själv gillar, men båda blommar 1 ggn det kan ev. vara lite tråkigt ? Färgen på rosen får du kanske välja utifrån husets fasad. Du kan kika lite i mitt album/klätterrosor, har mest tuffare rosor zon 4 eller 5.
Nybörjar-Linda
Kajsa, Nu har du sått myror i huvudet på mig! confused.gif smile.gif Dina Irma, Etude och Louise Odier var helt underbara!!! Älskar rosa rosor och de skulle passa så bra till vårt grå hus. Den påtänkta väggen ligger dock i nordöst läge. Mycket skugga alltså. Finns det någon av dessa som klarar det? I annat fall måste jag hitta en annan plats till dem biggrin.gif
Kajsa
Irma är en Balsgårdsros, rotäkta, den blir stor med åren, med stora vackra blommor

Irma är en av mina älsklingsrosor, den blommar 2 ggr, fryser aldrig ner, en svensk ros att vara stolta över. Österläge här.

Etude blir inte så stor som Irma, det är en zon 4 ros, min växer mot en södervägg skyddat, den blommar på nya grenar om den skulle frysa lite, vilket den inte gör normalt mot väggen. Flotta blommor i en härlig färg, blommar 2 ggr.

Louise Odier, växer här rakt i söder, den blir 3 m hög med åren, doftar starkt, en pärla trolige zon 5 då den aldrig fryser ner, en gammaldags ros.

Nordöst låter mörkt, välj ett annat läge till en klätterros, 6 tim sol eller gärna mer. Det finns en massa fina klematis du kan ha där.
Men visst har du väl soliga väggar på din villa du kan ha istället till rosorna ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon