CLJ
Hej, detta är min första sommar med trädgård och nu börjar min hortensia, hosta och flox att blomma ut. Undrar om man ska klippa av de vissna blommorna eller låta dem vara som de är?

Tacksam för råd

/Camilla
Fenja
Visst kan du klippa av själva blomklasarna, men bor du högt upp i landet så kan det vara klokt att låta allt vara kvar som vinterskydd och ta bort det på våren i stället.
Mvh
Fenja
CLJ
Hej, bor i Skåne men kommer ihåg att de förra ägarna lämnat kvar vissna hortensiablommor. Finns det chans att de blommar ännu en gång i höst om jag klipper av de vissna blommorna? Har lagt märke till att vissa blommor och buskar blommar för andra gången i år, t.ex magnolian, en buske med gula små blommor och en gul lilja. Även en marktäckande blomma som liknar raberber med rosa blommor på långa stänglar har blommat om flera gånger i sommar.

Krolliljan
Det finns växter som blommar om däremot är det svårt att hitta en lista på dem på internet, i alla fall har jag inte hittat ngn.

Det som jag har och som blommar om, om jag klipper ner dem efter blommning är: myskmalva, lupin, riddarsporre och kantnepeta.
Blåklockorna, purpurklätten, rosenvialenen gul daglilja Stella de oro och flickögat blommar länge om jag bara tar bort de utblommade hela tiden så att de slipper sätta frön.
Tezzla
Tja, det är väl lite smaksak också. Tycker man det ser anskrämligt ut kan man ta bort det överblommade. Själv tycker jag att det kan vara ganska dekorativt med nedvissnade blomställningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon