Jennika
Har under en skogspromenad hittat en liten ek-planta smile.gif , ca 20 cm hög med tre-fyra blad. Jag vill flytta den till min tomt. När ska jag göra det och hur göra för att den ska klara sig. Jag bor i zon 5 och ekar är inte vanliga här. Förmodligen är den frösådd från fågel.
KURT
Eken kan växa betydligt längre norrut än vad den "naturligt" förökar sig. Om man själv sår ekollon, och planterar dem i en gynnsamt läge.

Ekplantor kan vara känsliga att flytta, dessutom kan det ibland vara krångligt att hitta vem som är markägaren. Därför tycker jag att det är bättre att så några ekollon nu på hösten i negrävda krukor, som skyddas mot gnagare. De kommer sedan att gro till våren, och sedan kan man plantera på en permanent plats.

På så sätt har man själv förökat trädet, och man förlorar inte så mycket tid, jämfört med att ta en liten planta.
kristerh
Vänta till våren innan du flyttar den, har själv bra erfarenhet av det, då får den tid att rota sig ordentligt på sin nya plats innan vintern kommer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon