Köpte den här pelargonen nyligen av ett par snälla tanter i Österbybruk, tyvärr visste de inte vilken sort det var. Har ingen aning om det är en hybrid eller vildart. Någon som vågar gissa?
/BobE
aldo
20-08-2007, 18:11
Det kan vara en sk Änglapelargon
Söt var den iaf .
Lemonne
21-08-2007, 08:38
Doftar den? Änglapelargoner och doftpelargoner är väldigt lika varandra, men doftpelargonerna doftar förstås
Tyvärr kan jag inte längre rekommendera pelargonsällskapets pelargonlista, eftersom de har gjort den oåtkomlig för de som inte vill betala.
Sailor Pluto
21-08-2007, 10:05
Jättegullig! Blad och blommor påminner om de på mina änglapelargoner, men jag kan inte säga säkert om det är en sådan .
lilla mamma
21-08-2007, 18:51
Ja, doft skulle vara bra att veta. Gå in på ERA-gardens hemsida, de har många bilder vid annonserna
BobEC
22-08-2007, 17:49
Hej
Tack för alla svar och tips. Bladen har en ganska stark citrusaktig doft, nån typ av doftpelargon förmodligen. De nya blommorna var först nästan vita med tydliga lila markeringar och blev sen mer och mer rosa. Synd att pelargonsällskapet inte vill dela med sig.
BobE
Margith
22-08-2007, 18:22
Doftar den starkt av citrus kan du nog utgå från att det är en doftis. Leta sen vidare på ursprungsfärgen, vita pelargoner blir ofta mer eller mindre rosa om de står i solen.
aldo
22-08-2007, 20:05
Även Änglapelargoner doftar !!
Fenja
22-08-2007, 22:01
Det finns vildpelargoner som doftar starkt de med, men av utseendet att döma så verkar det sannolikt att det är en änglapellis. Mvh Fenja
Lemonne
22-08-2007, 22:19
Hur kan du se det Fenja?
Jag har bara änglapelargoner, men jag har tyckt, när jag kastat långa blickar efter doftpellisarna att deras blommor och blad ser väldigt lika ut.
Skulle va kul att veta
Fenja
22-08-2007, 22:30
Det KAN jag inte Lemonne, det är därför jag skrev sannolikt . Jag tror att jag hade en sådan där när jag samlade på pellisar, jag kan bara inte hitta namnet. Min dator kraschade för ett tag sedan och jag kommer inte åt de bilder jag har heller. Jag grundar också min gissning på att änglapellisarna ofta har små styva blad och stora färgglada blommor, men det är rätt svävande ärligt talat... Mvh Fenja
Margith
22-08-2007, 22:33
CITAT (aldo @ 22-08-2007, 21:05)
Även Änglapelargoner doftar !!
Visst kan änglapelargoner dofta, men inte i närheten så starkt som doftisarna (iaf inte de som jag råkat på) Vildar och doftisar kan däremot vara lite svårare att skilja åt. Men av nån anledning, jag vet egentligen inte varför, men jag tror fortfarande att det är en doftis du har
Lemonne
23-08-2007, 09:41
Attans! Jag trodde du hade något hemligt knep..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.