Söttok06
20-08-2007, 12:15
Jag har hittills grävt upp en bit på odlingslotten och tagit bort det översta skiktet jord som var fullt med ogräs. Har också grävt om och tagit bort de värsta rötterna. Men jag ser att jorden är full med tunna rottrådar när jag sticker ner spaden igen.
Nu undrar jag hur nog ska man vara med dessa rottrådar. Ska man ligga på alla fyra i jorden och plocka, plocka. Eller kan jag mylla ner ny planteringsjord samt lägga på ett lager gödsel och sedan plantera mina bärbuskar eller annat. Tänkte också täcka den bara marken med smultronplantor.
Vad säger ni om det?
Det beror ju på vad du hade för ogräs där... är det till exempel kirskål- och kvickrotsrötter du har så kan du inte vara för noggrann i rensandet! Delar av tistelrötter brukar också snabbt bli nya plantor. Gräv och kratta bort rötterna så noga du kan.
Mvh
Fenja
Söttok06
20-08-2007, 15:54
Det är både kvickrot och tistlar som vuxit där. Men ingen Kirskål vad jag vet. Maskrosor har det funnits gått om också. Jag har alltså grävt om på ca 40 cm djup och ändå ser jag fullt med rötter där. De går väl djup ner antar jag.
Eva 33c
20-08-2007, 19:18
Svårt att säga, men jag tycker inte det kan vara rötter till kvickrot och tistlar med den beskrivningen du ger "tunna rottrådar" och 40cm djupt. Man ska förstås aldrig säga aldrig, men det låter mer som om det kan vara sugröter från något träd eller buske i närheten. Finns det något sånt?
Annars är kvickrot ett lurigt ogräs som lätt blir fler av att rensas bort. En rotbit på 2cm lär visst kunna ge upphov till en ny planta, så där är det viktigt att inte lämna en massa avhuggna rötter. Men de är ju ganska grova, skulle inte beskriva de som "tunna rottrådar".
Vet inte om du blev något klokare av det här...
smuleborg
20-08-2007, 19:35
Mitt förslag om det inte är stort område, ös bort jorden (på presenning eller motsvarande) och bottna området med tidningar (tjockt och ordentligt överlappade, tidningarna förmultar på ett par år). Finrensa (sila helst eller veva runt och handrensa) den bortösta jorden, ös tillbaka den. Dock, det finns mängder av frön i jorden också, både på gott och ont. Ja, träd eller buske kan det vara, brr (egen erfarenhet).
Söttok06
20-08-2007, 19:50
Nja, hela området är 117 kvm. Den biten som jag mest har fixat är 4 x 1 m. Man kanske ska vända om jorden ett varv till och handrensa de rötter som jag ser. Det verkar jobbigt att ösa över på en pressening bredvid. Det här med tidningarna, stoppar det ogräset litegrann?
Kanske något för resten av ytan som är täckt med ogräs. Jag har också börjat gräva ur för en sittplats. Så det blir resten då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.