Full version: Ricin
Alba
Jag sådde Ricin tidigt och våras för första gången och de har vuxit och blivit jättefina. Såg för mig stora härliga plantor.

Men.... det nedre bladet blir gult så jag klipper bort det. Växten hinner inte få något fint bladverk då jag hela tiden måste klippa bort längst ner.
Så snart jag klippt bort ett gult blad börjar nästa gulna.

Växten har övervägande sol.....stor kruka......vattning med gödning varje gång.

Vad kan vara fel....eller gör Ricinen så att den fäller blad hela tiden.
Lady Hamilton
Även jag har haft "knepig" Ricin i år crazy.gif Den har appsolut inte "betett" sig normalt i år............
Bizze
Om krukan är riktigt stor så bör det inte vara några problem, men ricin är ju bäst lämpad för att stå på friland då den kräver mycket utrymme för sina rötter. Den kanske får för mycket vatten eller? Sen gulnar dom nedersta bladen alltid för att sedan falla bort du behöver kanske inte springa och klippa bort hela tiden. Det är en naturlig process att dom gamla bladen ersätts av nya.
Alba

För mycket vatten får den inte.......men det är väl så den beter sig.
Nästa år får det bli friland.

Tack för era svar blomma.gif
Gillan
Hade inte sett din fråga Alba. Men har ändå inte så mycket att tillägga mer än att mina inte heller blivit så värst fantastiska i år. Jag har tre st, varav en av dem är "någorlunda", men inte mer. Jag har också mina nergrävda. Men jag håller inte med om att bladen brukar gulna och trilla av. Inte mina i alla fall. Möjligen nåt enstaka. Eller att jag själv klipper av nåt för att det är väl tätt.

Bättre lycka nästa år Alba och alla andra tummenupp.gif
Irene_L
Tyvärr alba. Jag har inga svar på dina frågor. confused.gif

Jag fick en ricin av Gillan när jag var där. yahoo.gif
Den står kvar i sin kruka och är så fin. yes.gif Inga gula blad här och blommar gör den så fint. Den får flytande blå korn då och då. Nu vet jag inte hur dom brukar se ut för jag har inte haft ricin förut.
Gillan
CITAT (Irene_L @ 20-08-2007, 22:14) *
Tyvärr alba. Jag har inga svar på dina frågor. confused.gif

Jag fick en ricin av Gillan när jag var där. yahoo.gif
Den står kvar i sin kruka och är så fin. yes.gif Inga gula blad här och blommar gör den så fint. Den får flytande blå korn då och då. Nu vet jag inte hur dom brukar se ut för jag har inte haft ricin förut.

Vad kul Irene att du är nöjd med din tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon