Full version: Dammbygge
Lotusblomman
Halloj! Jag och min sambo har grävt ut ett hål i berget som vi tänkt ha som damm. Duk kan nog bli svårt för långsidorna är ganska branta och få till det snyggt kanske blir svårt med duk. Spännande är det i alla fall. Så småningom när dammen funkar bra så vore det kanske kul med fisk. Jag undrar om det finns någon lämplig dammfisk som inte är så stor som Koi... finns väl guldfisk iofs... hur stor måste dammen vara för att ha fisk? I nuläget är den kanske 2-3 m lång och 1,5 m bred och kanske 1-1,5 m djup.

thanks.gif
Dealer
Guldfisk ska klara sig på 1 meters djup. Jag skulle däremot rekomendera Id. Det är en fisk med "go i". Den hoppar och slår i vattnet och ger lite mer action tummenupp.gif
Tobe3
Vi har guldfiskar och guldid i en mellanstor damm. Guldiden håller efter guldfiskrommen, så att man inte efter några år står med guldfisksoppa i vattenhålet.
Som föregående talare sa, Guldiden är det fart i. De far fram som formel 1 åk och hoppar på kvällarna efter mygg och annat flygfä, som flyger över dammen.

Med en luftpump, så klarar sig både guldfisk och -id att övervintra i en damm som är 1 m eller djupare. Glöm bara inte att de INTE skall ha någon mat när det är under +10° i vattnet!
TobbeGarden
Kan hålla med om iden den är något speciellt , särskilt på sommarkvällar när den jagar . Men visste inte att den åt upp guldfiskrommen. Mvh Tobbe
Thalassa
Sitter just nu och planerar ett dammprojekt och har några frågor som jag tänkte att ni med erfarenhet kanske kan svara på. kompiskram.gif

Dammen som planeras är en naturdamm på cirka 20 kvm. Syftet med den är främst att den skall vara fin att titta på och att jag kanske vill ha någon fisk i den. Så jag läste era tips om guldid här och det låter ju som ett jättebra val. Hur många är lagom i en 20 kvm stor damm? Hur djup bör den vara, räcker 1m? Kan fiskarna övervintra i dammen eller skall de förvaras någon annanstans? Förökar de sig snabbt? Vad gör man i så fall om de blir för många? confused.gif

Jag tänker inte ha något vattenfall eller fontän, men blir jag ändå tvungen att ha en pump för att cirkulera vattnet och på så sätt syresätta det? Hur stor pump måste man köpa då?

Sedan tänkte jag höra hur ni resonerat angående pvc- eller gummiduk. Duger det med pvc eller ska man satsa på gummi? Vad har ni som byggt damm valt?

Jag vore jättetacksam om någon tog sig tid att svara. smiley_small_hug.gif
MariaS
CITAT (Thalassa @ 12-02-2008, 23:43) *
Sitter just nu och planerar ett dammprojekt och har några frågor som jag tänkte att ni med erfarenhet kanske kan svara på. kompiskram.gif

Dammen som planeras är en naturdamm på cirka 20 kvm. Syftet med den är främst att den skall vara fin att titta på och att jag kanske vill ha någon fisk i den. Så jag läste era tips om guldid här och det låter ju som ett jättebra val. Hur många är lagom i en 20 kvm stor damm? Hur djup bör den vara, räcker 1m? Kan fiskarna övervintra i dammen eller skall de förvaras någon annanstans? Förökar de sig snabbt? Vad gör man i så fall om de blir för många? confused.gif

Jag tänker inte ha något vattenfall eller fontän, men blir jag ändå tvungen att ha en pump för att cirkulera vattnet och på så sätt syresätta det? Hur stor pump måste man köpa då?

Sedan tänkte jag höra hur ni resonerat angående pvc- eller gummiduk. Duger det med pvc eller ska man satsa på gummi? Vad har ni som byggt damm valt?

Jag vore jättetacksam om någon tog sig tid att svara. smiley_small_hug.gif

Vanlig dammduk (gummiduk) är nog bland det bästa, anser jag.

1 meters djup räcker också bra, då blir inte dammen bottenfrusen på vintern.

När det gäller fisken, tror jag inte ens att du klarar av att fiska upp fisken till höstkanten, utan låt du den va där den är.

Du behöver ingen cirkulation för syresättningen, däremot behöver du växter istället. Gärna bottenväxter som syresätter bra. Det finns en växt som kallas dikeslånke och som syresätter även under vintern. Du bör också fundera på hur duska lösa det med öppna hål i isen på vintern. Det bildas ALLTID sumpgas på vintern, och denna behöver komma ut om den inte ska förgifta fisken när det ligger is på dammen. Det finns lite olika saker på marknaden.
Utöver syresättning, kan man behöva ha pumpen för att göra rent vattnet i dammen. Har man fisk i dammen, blir vattnet ganska fort grumligt annars.

Fiskarna förökar sig ganska fort om de trivs. Men samtidigt brukar de själva ta sig ett skrovmål också, så det är långt ifrån alla yngel som överlever. Det är sällan fiskarna blir för många, men skulle det bli så, finns det alltid grannar och vänner, som är intresserade av att avlasta dig biggrin.gif
Thalassa
Jättetack för ditt svar! thanks.gif

Jag har läst att om man lägger i en plastboll i dammen så hjälper det mot att den fryser helt, men det kanske inte räcker?

Tack för tipset om växten, ska kolla upp den. Jag har tyvärr inga grannar med damm, men det kanske räcker med att man "annonserar" här för att bli av med eventuellt för mycket fisk. Annars så bor jag granne med Mälaren så blir de för många kanske man kan flytta dem till en lite större sjö whistling.gif

Fast det kanske är en jättedålig idé, de kanske blir fiskmat för andra fiskar direkt då?
Gunilla T
Hej!

Du bör absolut välja gummiduk av bra kvalitet, plasten håller inte länge och det är ingen höjdare att få punka i dammen. Gummiduken har den förmågan att den kan krympa och dra ut sig beroende på kyla/värme.

Jag skulle nog satsa på någon form av syresättning av vattnet, speciellt om du skall ha fiskar. Stillastående vatten blir lätt unket och grumligt. Kombinerat med växter förstås. Det man strävar efter i en damm är balans mellan växter, fiskar och andra små djur som gärna bosätter sig i dammen. Algtillväxten kan bli rejält besvärlig, speciellt om dammen ligger i sol hela dagen.

På vintern bör det finnas en öppning som släpper ut metangasen som bildas, annars dör allt levande som fiskar och grodor. Har även hört att växter inte klarat vintern om hela dammen är istäckt. Du kan sätta ner syrekulor (finns att köpa där dom säljer dammprodukter) samt en frigolitskiva som håller öppet. Du behöver ha el dragen till dammen för pumparna.

De fiskar som lätt förökar sig är olika typer av guldfisk.

Och nej, kasta inte ut dammfiskarna i sjön, de har inte en chans att klara sig.

Skaffa dig en hov också som du kan rensa löv och skräp med, viktigt på hösten att få bort förmultnande löv och växtrester. Ganska mycket jobb med en damm men den är verkligen en glädjekälla när den väl finns på plats.

En sak till - plantera inte in vildväxande sumpväxter i dammen. De är för dominanta och sprider sig snabbt.
Thalassa
Oj vad många bra tips smile.gif
Tack så mycket.

När det gällde mitt resonemang angående gummiduk eller plast så är det förstås en kostnadsfråga. Jag är student och min sambo är doktorand så vi är inte direkt de rikaste. Sedan är det så att huset som vi bor i kommer vi förmodligen inte att bo kvar i resten av vårt liv heller. När vi båda skaffat jobb sedan så flyttar vi förmodligen vidare. Därför funderade jag på om en sådan här duk kan duga till nybörjardammen: http://www.willabgarden.se/main/fullpost.a...ge=1&Show=1
Det står ju att det är 12 års garanti, men det kanske inte stämmer?

Frigolitskiva var ett jättebra tips, tack för det smile.gif

När det gäller jobb så har jag inga problem alls med det. Jag jobbar gärna i trädgården hela dagarna när jag är ledig. Men det är pengar som är problemet, men jag har ändå bestämt mig för att det ska bli en damm i vår. Men det är så mycket som kostar, duk, pump, eldragningar, växter osv. Men på något sätt ska det gå! 000.gif
Dealer
Ja det är dyrt med gummiduk. Jag tycker att plast duger bra till en "nybörjardamm". Du kan till och med byta ut plast tre gånger innan du kommer upp i kostnaden för en gummiduk. Det innebär en del jobb förståss sweatingbullets.gif men du jobbar ju gärna crazy.gif Själv har jag både och beroende på att jag har en gjuten djup del med branta kanter (gummi) som sedan rinner över i ett mer flackt parti (plast). Om du inte siktar på att behålla dammen länge tycker jag att plast duger bra. Tänk bara på att ha en ordentlig skyddsmatta under duken och undvik vassa stenar i dammen. Du bör också undvika att gå på duken när det är kallt. Då är den mer känslig.
DragonLady
Ska bygga ut min damm nu i vår o har tänkt att ha lite firrar i också, när jag satt o tänkte på dessa små firrar som små racerbåtar kom osvikligt tanken på mina små pälsiga jägare (katter)..... help.gif
Jag tror inte jag kommer o få något större problem med för många av de små racerliven.. snarare tvärtom, eller vad tror ni? vad har ni för erfarenheter av fiskande klor med ett enormt tålamod? g.gif

MariaS
CITAT (Dealer @ 04-03-2008, 19:52) *
Ja det är dyrt med gummiduk. Jag tycker att plast duger bra till en "nybörjardamm". Du kan till och med byta ut plast tre gånger innan du kommer upp i kostnaden för en gummiduk. Det innebär en del jobb förståss sweatingbullets.gif men du jobbar ju gärna crazy.gif Själv har jag både och beroende på att jag har en gjuten djup del med branta kanter (gummi) som sedan rinner över i ett mer flackt parti (plast). Om du inte siktar på att behålla dammen länge tycker jag att plast duger bra. Tänk bara på att ha en ordentlig skyddsmatta under duken och undvik vassa stenar i dammen. Du bör också undvika att gå på duken när det är kallt. Då är den mer känslig.

Om du istället ser till att priset för dammduken, ger dig också en garanti på minst tio år. På tio år har du ätit upp, passerat och överskridit dammduken många gånger om om du väljer plasten istället. Dammduken går också att återanvända flytta och skarva om man vill. Det går inte heller med plasten.
Visst dammduken är dyrare, men du får vad du betalar för.
Thalassa
CITAT (Dealer @ 04-03-2008, 19:52) *

Toppen! Jag började nästan misströsta över att det överhuvudtaget ska bli en damm med tanke på kostnaderna. Plast får det bli. Det går ju att göra om om några år ifall vi bor kvar. Eller också vill man ändra på den ändå för att man fått ny inspiration. Skyddsmatta och försiktigthet får råda, så funkar det säkert.

CITAT (MariaS @ 05-03-2008, 08:33) *
Om du istället ser till att priset för dammduken, ger dig också en garanti på minst tio år. På tio år har du ätit upp, passerat och överskridit dammduken många gånger om om du väljer plasten istället. Dammduken går också att återanvända flytta och skarva om man vill. Det går inte heller med plasten.
Visst dammduken är dyrare, men du får vad du betalar för.

Jag skulle välja gummi alla dagar i veckan om jag hade möjlighet, men som det ser ut nu så är nog valet tyvärr plast eller ingen damm alls sad.gif Jag hatar att vara fattig! Måste skaffa mig ett jobb -cry-.gif

och tyvärr vill nog min sambo hellre äta än att ha en damm rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon