CITAT (Thalassa @ 12-02-2008, 23:43)

Sitter just nu och planerar ett dammprojekt och har några frågor som jag tänkte att ni med erfarenhet kanske kan svara på.
Dammen som planeras är en naturdamm på cirka 20 kvm. Syftet med den är främst att den skall vara fin att titta på och att jag kanske vill ha någon fisk i den. Så jag läste era tips om guldid här och det låter ju som ett jättebra val. Hur många är lagom i en 20 kvm stor damm? Hur djup bör den vara, räcker 1m? Kan fiskarna övervintra i dammen eller skall de förvaras någon annanstans? Förökar de sig snabbt? Vad gör man i så fall om de blir för många?
Jag tänker inte ha något vattenfall eller fontän, men blir jag ändå tvungen att ha en pump för att cirkulera vattnet och på så sätt syresätta det? Hur stor pump måste man köpa då?
Sedan tänkte jag höra hur ni resonerat angående pvc- eller gummiduk. Duger det med pvc eller ska man satsa på gummi? Vad har ni som byggt damm valt?
Jag vore jättetacksam om någon tog sig tid att svara.

Vanlig dammduk (gummiduk) är nog bland det bästa, anser jag.
1 meters djup räcker också bra, då blir inte dammen bottenfrusen på vintern.
När det gäller fisken, tror jag inte ens att du klarar av att fiska upp fisken till höstkanten, utan låt du den va där den är.
Du behöver ingen cirkulation för syresättningen, däremot behöver du växter istället. Gärna bottenväxter som syresätter bra. Det finns en växt som kallas dikeslånke och som syresätter även under vintern. Du bör också fundera på hur duska lösa det med öppna hål i isen på vintern. Det bildas ALLTID sumpgas på vintern, och denna behöver komma ut om den inte ska förgifta fisken när det ligger is på dammen. Det finns lite olika saker på marknaden.
Utöver syresättning, kan man behöva ha pumpen för att göra rent vattnet i dammen. Har man fisk i dammen, blir vattnet ganska fort grumligt annars.
Fiskarna förökar sig ganska fort om de trivs. Men samtidigt brukar de själva ta sig ett skrovmål också, så det är långt ifrån alla yngel som överlever. Det är sällan fiskarna blir för många, men skulle det bli så, finns det alltid grannar och vänner, som är intresserade av att avlasta dig